Kunnen mensen die in de bijstand zitten gemakkelijk met 25% minder rondkomen?

Het minimumloon wordt volgens de nieuwste plannen met 100 euro per jaar verlaagd, over een periode van 20 jaar.

De hoogte van de bijstand is hieraan gekoppeld

20 jaar lang elk jaar 100 euro minder komt voor een alleenstaande bijstandsgerechtigde neer op ongeveer 25%

(Een alleenstaande krijgt per maand € 649,52, incl. vakantietoeslag)

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/thema/article6430953.ece/Bijstand-omlaag,-uitkering-niet-ontkoppeld

rose
13 jaar geleden
3.7K
rose
13 jaar geleden
Lijkt mij ook, Loenie. Zelfs voor een pingwing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap het verhaal niet goed. 20x100 =2000 euro. En dat zou 25% zijn. Dus de totale uitkering is dan ± 8000 euro?
rose
13 jaar geleden
8000 euro per jaar (ongeveer, 7800 komt dichterbij))

Het beste antwoord

Zoals uit de antwoorden is op te maken is de mening nogal verdeeld. Als ik de vraag goed lees is voor mij het antwoord al heel snel duidelijk. Hoe kan iemand makkelijk rondkomen van 650 euro als hij met 759 euro al moeite heeft. Het antwoord kan dus niet anders zijn dan nee.
Kun je er van rondkomen? Ja. Je kunt zwerver worden en uit de vuilnisbakken eten (op veel plaatsen in de wereld heeft men helemaal niets)Je kunt je kleding halen bij het legers des heils en verder heb je niets nodig of krijg je van vrienden of familie.
Een menswaardig bestaan kun je er dus niet van betalen.
Moeten wij als nederlanders willen wonen in een land waar je buren het kalk van de muren moeten schrapen om niet met een hongerige maag naar bed te hoeven gaan.
Dit omdat de grote jongens bij de banken miljoenen verspelen en opstrijken voor hun wandaden?
Moeten we in een land wonen waar een voetballer 13.500 per dag opstrijkt?
Natuurlijk kun je dan zeggen wordt ook maar voetballer!
Of ga lekker in je tuintje werken en je eigen groenten en fruit kweken, hier is geld voor nodig voor zaaigoed, mest, huur gereedschap (of moeten bijstandsgerechtigden maar met hun handen in de aarde wroeten?
Voor wat voor persoon wordt je uitgemaakt als je niet meer op feetjes kunt komen omdat je niets kunt kopen of geven?

Laat ik eens een sommetje maken.
Woonlasten 350 (kleine kamer met gebruik van............
Zorgkosten 80
kleding 50
verbinding 30 (e.e.a. t.b.v. solcitatie)
Vervoer 20 " )
Eten drinken ???
verzekering 10
Gem lasten 50
En als je dan ook nog eens onverwachte uitgaven hebt dan zit je meteen al klem. Als je dan ook nog eens 3 maanden moet wachten voor je je eerste geld hebt, dan heb je zo een legertje incassobureau`s of deurwaarders achtere je aan en zit je in de schuldsanering voor je het weet en die moeten dan ook weer geld van je hebben en zo kom je niet verder.
Natuurlijk willen die mensen een baan en laat diegene die denken dat de bijstand zo goed is met hen ruilen.
Er is geld genoeg maar dat moet de overheid met miljarden tegelijk in het bankwezen pompen of schenken in de vorm van bonussen aan mensen die hun werk niet goed doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

ik weet dat als je bijstand heb je nu al moeite moet doen om rond te komen,ik at bijvoorbeeld al bij mijn ouders elke dag omdat ik niet rond kwam dus met 25% minder gaat dat nog zwaarder worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om antwoord te geven op je vraag... nee! dat kan niet...
Als ik hoor dat veel mensen nu al met 25 euro boodschappengeld in de week moeten rondkomen (geen idee hoe ze het voor elkaar krijgen) dan lijkt me dat absoluut niet haalbaar...

Ik vind het trouwens ook een walgelijk iets, laat ze eerst iets doen aan het wachtgeld en de bonussen, daar val veel gemakkelijker op te besparen in plaats van altijd de mensen met de kleinste portomonee aan te pakken...

Ik wist trouwens niet dat het zo laag was, ik dacht dat het ook rond de 900 euro zou zitten zoals andere uitkeringen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu krijg ik natuurlijk iedereen over me heen.
Je kan van 30 euro in de week prima eten en drinken. Het is een kwestie van keuzes maken.
Laat alles wat je niet nodig hebt uit je boodschappenkarretje, zoals cola, snoep, alcohol, sigaretten etc. Met een paar schoenen kun je makkelijk 4 jaar vooruit. Koop kleding uitsluitend in de uitverkoop. Probeer een mogelijkheid te vinden om zelf groenten te kweken. Als je geen grond hebt, kun je misschien bij een boer een klein stukje huren voor een habbekrats. Als je een beetje oplet, heb je de hele zomermaanden vanaf april tot november gratis eten van zo'n stukje.
Dit is geen kletsverhaal.
Ik kom 1x per 3 weken in de winkel om wat spullen te halen die ik zelf niet kan maken of kweken, zoals shag, stofzuigerzakken of lucifers.
Voor de rest maak ik alles zo ongeveer zelf. Tandpasta, zeep, groenten, brood etc.
Als ik van 650 euro per maand zou moeten leven, zou ik in staat zijn om de helft ervan nog te sparen.
Is er in jouw situatie geen mogelijkheid om een baan te zoeken ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen kan 4 jaar met schoenen doen, niet iedereen kan in de uitverkoop kleding vinden.
Je kunt inderdaad veel bereiken als je zelf kweekt, maar bedenk dat dat niet voor iedereen mogelijk is (je moet er wel flink mee bezig zijn en dat kan niet iedereen fysiek aan).
Je laatste vraag vind ik nogal denigrerend - je veronderstelt dat de vraagsteller in de bijstand zit en niet zoekt naar werk.
Geloof me, de meeste mensen in de bijstand willen er graag uit.
rose
13 jaar geleden
Ik ben gelukkig in staat behoorlijk wat belasting te betalen... Niet iedereen met een fatsoenlijk inkomen denkt dat de rest zichzelf maar moet zien te redden ;-)
rose
13 jaar geleden
Maar misschien helpt het dat ik in het verleden een aantal jaren van de bijstand heb mogen genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als ik van 650 euro per maand zou moeten leven, zou ik in staat zijn om de helft ervan nog te sparen." Ik vraag me af in welke kartonnen doos je gaat wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bastanovum: raar dat wannneer je echte armoede hebt gekend, je de armoede tot een norm wilt maken voor een bepaalde groep minder bedeelden in de onze samenleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja de helf sparen van 650 wil ik uitgerekend zien met huur zorg toeslag ea vaste lasten word ik heel krieties zonder gelijk negatief te doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, mijn antwoord komt voort uit het volgende : Ik heb geen bijstand en ik heb geen baan, dus geen loon, geen inkomen.
Toch leef ik al 20 jaar (sinds m'n loondienstverband) prima.
Ik kan kopen wat ik wil, heb geen schulden en eet en drink prima elke dag.
In de volksmond ben je dan "zelfstandige".
Dat ben ik dus en wat is het verschil tussen jou en mij ??
Ik scharrel mijn kostje geheel bij elkaar.
Wat belet jou om dat ook te doen ?
Ik heb helemaal geen bijstand.
Niemand schiet mij bij.
Niemand maakt ooit 1 euro aan mij over.
Waarom naar jou wel ?
Als ik 650 euro per maand zomaar zou krijgen, bovenop wat ik nu helemaal zelf binnenhaal, zou ik leven als god in frankrijk.
Je hebt het over loon.
Loon krijg je als je werkt.
Bijstand is een gift.
Besef dat maar eens heel goed.
Een gift, die onder andere door mij betaald wordt.
En "mij" is iemand die niets krijgt.
Van niemand. Laat maar komen de kritiek en de minnen.
Ik verheug me erop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hippo : Waarom kan niet iedereen 4 jaar met schoenen doen ? Waarom kan niet iedereen kleding kopen in de uitverkoop ?
Mijn laatste vraag is niet denigrerend, maar is een vraag.
Ik krijg helemaal geen uitkering en kan toch alles doen wat ik wil.
"Zelfstandige" heet dat in de volksmond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat al eerder opgemerkt is zitten er vaak mensen in de Bijstand die eigenlijk recht zouden hebben op een ander soort uitkering. Denk maar aan veel arbeidsongeschikten die ze de uitkering uitgelazerd hebben omdat ze - op papier- best in staat zouden moeten zijn om een inkomen te verwerven !
Je kunt van zo'n bedrag niet leven; je gaat er niet van dood, maar leven kun je dat niet noemen.
Je raakt in een sociaal isolement omdat je nooit iets extra's kunt uitgeven. Je verlegt constant je grenzen; met schoenen 4 jaar doen klinkt geweldig, maar dan moet je wel geld hebben om goede schoenen aan te schaffen. Vaak worden die gekocht bij de goedkope winkels, waarbij je hard hoopt dat ze het 1 winter volhouden, in plaats van 4 jaar !
Mensen wordt hun waardigheid ontnomen; ze zitten niet te wachten op een rijk leven met een uitkering; ze willen alleen niet wakker hoeven liggen omdat ze zoiets als een eigen bijdrage voor de zorgverzekering van 165 euro niet kunnen betalen. En als je dan belt voor een betalingsregeling in 4 termijnen, weet je al dat je 4 maanden lang ruim 40 euro minder te besteden hebt. Dit alles vaak nadat je te woord bent gestaan door een snotblaag van rond de twintig, die je op een hooghartig toontje verteld dat ze die uitzondering wel voor je wil maken!
Voorlopig zit ik daar tot en met januari weer aan vast; maar dan komt de WA-verzekering weer om de hoek kijken; toch weer 25 euro. Dus reken maar uit; januari rondkomen met 65 euro minder; de feestdagen praten we niet eens over !
En vergeet niet dat mensen ook hun trots en eigenwaarde hebben; Stel dat iemand je uitnodigt om met Kerst te komen, dan wil je ook een beetje netjes voor de dag komen; hup 1 nieuwe blouse van wel 5 euro !!
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik hoop dat het kwartje nu gevallen is.
Laat niemand tegen mij zeggen dat ik niet wil werken; hier kies je echt niet vrijwillig voor !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had een heel verhaal bedacht wat ik als reactie wilde geven maar bastanovum heeft het fantastisch verwoord...
Ik vind jouw reactie denigrerend en beledigend... Voor de duidelijkheid, ik zit niet in de bijstand en ik heb ook nooit in de bijstand gezeten maar ik vind wel dat we elkaar in dit land moeten helpen, het zijn onze belastingcentjes maar als ze alle uitkeringen zouden afschaffen dan gaan we heus niet ineens minder belasting betalen... Dan help ik liever een gezin ermee... Ik vind het ook een beetje een nare opmerking zoals je dat zei... Het is heel fijn dat jij geen frisdrank drinkt, niet rookt, niet snoept en geen speelgoed hoeft maar ik vind niet dat je kind mag ontzeggen om dezelfde dingetjes te kunnen doen die klasgenootjes ook doen... binnen het redelijke dan... Overigens gaat het niet voor iedereen op, dat goed met geld overweg kunnen doordat ouders altijd elke dubbeltje moesten omdraaien... Ik ken een aantal die totaal ontspoort zijn financieel nadat ze hun eigen geld verdienden omdat ze toen ineens wel dingen konden kopen en geen maat meer wisten te houden...
mijn schoonmoeder kon altijd wel rondkomen van haar bijstand. Maar zij was dan ook een kluizenaar die bijna niets at, geen hobby's had, geen internet, geen abonnementen e.d.
Voor normale mensen is het erg lastig om rond te komen.

Die 25% zal er voor zorgen dat mensen in de bijstand nog meer buiten de maatschappij worden geplaatst dan nu al het geval is. Je hebt namelijk geen geld om deel te nemen aan de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het kan niet, niet makkelijk en niet moeilijk.
Bijstand is nu al laag, de meeste gemeentes geven nog een toeslag zodat je hoger uitkomt:
- bijstandsnorm alleenstaande 652,19
- toeslag (van de gemeente dus) alleenstaande 260,87
45,65 wordt ingehouden als vakantietoeslag, dus dan krijg je netto per maand 867,41 op je rekening (en dat vakantiegeld eind mei).
Overigens is die toeslag voor zowel alleenstaanden als alleenstaande ouders gelijk - die ouders krijgen dan nog wel kindertoeslagen, maar toch.

De vraag is of de gemeentes het vol kunnen gaan houden om die toeslagen te geven. Als die wegvallen, wordt het ondoenlijk voor veel mensen.
Veel mensen zullen ook nog zorgtoeslag hebben (zolang als het duurt en gezien de vele wanbetalers is de zorgpremie toch niet op te brengen voor velen), en huurtoeslag, waarmee plannen zijn om die te verlagen.

Als de bijstand niet stijgt en de prijzen wel, en de huurtoeslag niet meestijgt met de huurprijsstijgingen of zelfs (gefaseerd) verminderd of afgeschaft wordt, dan zullen veel mensen op straat komen te staan.

Er zijn wel allerlei mooie plannen om mensen uit de bijstand te krijgen, maar die blijken niet te werken, en bedenk dat veel mensen in de bijstand zitten omdat ze eerder uit andere voorzieningen zijn gegooid (ziektewet, ww, straks ook de Wajongers en dergelijke). De groep bijstandstrekkers wordt steeds groter gemaakt, dus straks wordt er gezegd: het is niet meer te betalen, we moeten de uitkeringen nog verder verlagen.
Intussen verdienen managers bij UWV en CWI riante bedragen :/

Hier in Utrecht ga je als je bijstand aanvraagt eerst drie maanden (betaald) werken bij Apprenti - halve dagen training (sollicitatietraining, zoeken naar vacatures enz.), en halve dagen productiewerk (dozen in- en ompakken enz.).
De gedachte erachter is: als je mensen eenmaal in het werkritme hebt, vinden ze wel een baan. Dat zal voor sommigen misschien gelden, maar als die banen er niet zijn, zijn ze ook niet te vinden.

Dus maar hopen dat de economie op tijd bijtrekt zodat zoveel mogelijk mensen toch aan de slag kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dikke plus hippo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
nee dat kan niemand.. maar voor hun geldt maar een ding.. de bijstand is alleen bedoelt om in je eerste levensbehoefte te voorzien.. haal je het niet.. des temeer reden om aan vast werk te komen , zodat je uit de bijstand gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga maar eens solliciteren met je versleten kleren (hier in Utrecht en in sommige andere steden hebben ze al Dress for Succes waar je kleding kunt lenen voor een gesprek...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je ook wel gelijk in.. maar het is een bij-stand
op deze manier van korte worden mensen gemotiveerd om een vaste baan te vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
marion61; het is wel duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou jera..
dat weet ik heel goed..
ga maar eens zelf even goed informatie inwinnen bij de bijstand..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoef ik niet te doen marion, ik heb het zelf ervaren hoe het is om langdurig van een laag inkomen te moeten leven. Ik zie het dagelijks om me heen hoe mensen worstelen om hun hoofd boven water te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Desondanks klopt het, sec gezien, als antwoord zeer zeker. De bijstand is geen volwaardig inkomen maar niet meer dan een vangnet voor wie verder echt nergens aanspraak op kan maken. De laatste tussenstap voor op straat verhongeren.
Met heel veel creativiteit kom je een eind.
Na het betalen van vaste lasten kun je overhouden als je op goedkope kamers woont en de adviezen van Koole
opvolgt. Zorg er wel voor dat je niet vereenzaamt en houd je ogen open om kansen te pakken die je positie verbeteren, zoals vrijwilligerswerk wat niet stiekem een betaalde baan had behoren te zijn.
Trek zorgvuldig je recht op aanvullingen na, veel mensen laten erg veel toeslagengeld liggen.
Kijk uit met overdatumspul uit de voedselbank, vooral met aan vlees gerelateerde producten die niet in pot of blik zitten.
Ziek zijn is duur.
Probeer toch aan de slag te komen, in werk gaat wel veel tijd zitten, maar het is de enige hobby die geld oplevert.
Ik heb onder bijstandsniveau geleefd en heb dar veel van geleerd.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik wilde daar nog wel aan toevoegen dat -met alle onontkoombare lasten- het op dit moment wel een buitengewone gave zou vereisen om dat klaar te krijgen.
Zelfs incasso's mogen geen last leggen zodat het besteedbare deel onder de 90% van de bijstandsnorm zit.
Dat wordt dus beschouwd als het niveau wat te hoog is om dood te gaan en te weinig om van te leven.
Dus ga je daar nog 15% onder zitten , dan denk ik dat wie dat kan zonder valsspelen, direct een hoge post op het ministerie van financien moet hebben, want dat is een financieel genie.
Verder vind ik dat mensen die deze situatie niet aan den lijve hebben ondervonden, terughoudend zouden moeten zijn met een oordeel.
Uitsluitend op grond van mijn persoonlijke ervaring die inmiddels gedateerd is, wilde ik pogen daar iets zinnigs over te schrijven.
Ik ken echter veel mensen in de bijstand en heb geholpen met schuldsanering, het zijn echter de onverwachte dingen of puur alleen al de angst daarvoor die de mensen in deze situatie de nachtrust ontneemt, zoals een rammel in de oude wasmachine die het mechanische einde aankondigt of de eigen bijdrage voor geneeskundige kosten.....
Laten nu net de slaapmiddelen uit het pakket gehaald zijn.
Als je familie of vrienden in zo een situatie zitten, trakteer ze dan eens ergens op.
Je mag ze helaas vrijwel geen geld geven, want dat wordt weer van de uitkering ingehouden.
Een krankzinnige situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jaren onder het bijstandsniveau geleefd. Ik heb nooit door gehad dat ik dus een aanvulling had kunnen aanvragen bij de gemeente omdat mijn inkomen te laag was.

Ik geloof zeker dat het geen vetpot is. Maar daarvoor is het ook niet bedoeld. Daarnaast hebben mensen met een uitkering ook recht op een flink aantal kortingen. Terwijl mensen die werken en het inkomen niet hoger hebben dan bijstandsniveau daar geen recht op hebben. Het is allemaal behoorlijk krom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorbeeld van iemand die het nu al heel erg zwaar heeft:

Vast 0-uren contract, al jarenlang, en werkt alle uren die ze krijgen kan (neemt nooit vakantie), verdient echter altijd onder bijstandsniveau, het tekort wordt elke maand aangevuld. Officieel dus in de bijstand, maar wel hard werkend!

Vakantiegeld zit al bij salaris inbegrepen. Hoe meer ze verdient, hoe minder vakantiegeld van de bijstand het volgende jaar. Dus meer werken betekent minder krijgen!

Eigen woning (met hypotheek) dus geen recht op huurtoeslag. Ook geen rente-aftrek, want verdient te weinig om belasting te moeten betalen. Geen belasting betalen = niets kunnen aftrekken.

Vanwege de eigen woning geen recht op vermindering van gemeente-belastingen, waterschap e.d.

Kwa leeftijd en regio waar ze woont geen enkel uitzicht op beter betaald werk. Voormalig beroep wat prima verdiende, bestaat heden niet meer vanwege de computers. Geen cent over voor her- of bijscholing, en de bijstand betaalt dat niet! (alleen voor jongeren).

Dus: werkt hard, maar zit toch in de bijstand. Minus alle voordelen die mensen hebben die in een huurhuis wonen en volledige bijstand genieten...

En nu slapeloze nachten door de plannen van de a.s. nieuwe regering!

Toegevoegd na 8 minuten:
Betaalt dus ook nog extra aan gemeentebelastingen vanwege zowel eigenaar als bewoner van de woning... En woning is onverkoopbaar, wegens jarenlang achterstallig onderhoud: verkopen en dan gaan huren = met een flinke schuld komen zitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer zo'n voorbeeld van de uitholling van werknemersrechten :-(
Bizar dat dit soort dingen mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Ik wilde antwoorden: dat hangt van je levensstijl af, maar toen zag ik dat het 100 euro af was van 649,52 is. Volgens mij rest er dan maar een ding: Misdaad. Stiekem weten we allemaal dat misdaad loont; de pakkans is uiterst gering (5%) en de straffen als je toch gesnapt wordt zijn relatief laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan hoe de uitgaven zijn van deze personen. Wel hebben degene die in de bijstand zitten recht op alle toeslagen, huurtoeslag en zorgtoeslag. Maar hoe dat er met het nieuwe kabinet uit zal zien dat weet ik niet.

Maar ik zou persoonlijk niet kunnen rondkomen van iets meer als € 600,00. Ik denk dat je zeer creatief word als je van moet rondkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Makkelijk? Dat is het nu al niet, en ondanks de deflatie zal het zeker niet makkelijker worden met nog minder geld.
Echter, mensen zijn vindingrijk en gemeentes zijn niet helemaal blind voor wat om hen heen gebeurt.
Het zou me niets verbazen als in de toekomst mensen met een extreem laag inkomen samen een huis gaan delen, waardoor de lasten per individu een stuk lager uitvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ja, Krizzz, dat zou best wel eens kunnen. Terug naar de goeie ouwe tijd van de armenhuizen...
het kan wel maar meestal kunnen zij alleen hun primaire behoeftes kopen geen luxebehoeften want meestal niet zo erg te doen is tegenwoordig heeft iedereen haast wel een auto of een computer en dat zijn allemaal luxebehoeften die hun meestal niet kunnen betalen maar ze kunnen er wel mee leven