Een wethouder in Amsterdam wil de minimumleeftijd van prostitutie op de Wallen naar 23 jaar hebben, waarop baseert hij dit?

Zijn jullie wetten of regels bekend waardoor een gemeente zomaar zou kunnen besluiten tot het verhogen van de minimumleeftijd voor prostitutie van 18 naar 23 jaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit zal zijn op basis van de wet reguliering prostitutie:

[quote]
Artikel 3
Bij gemeentelijke verordening kunnen regels worden gesteld over de voor
publiek waarneembare wijze waarop een in die gemeente werkende prostituee
haar werkzaamheden inricht.
[/quote]

De gemeente mag dus aangeven op welke manier een prostituee werkt en in artikel 10, lid 2:

[quote]
Artikel 10
1. Bij gemeentelijke verordening kan, ter bescherming van de openbare orde,
de woon- en leefomgeving of de veiligheid en de gezondheid van prostituees of
klanten een maximum worden gesteld aan het aantal vergunningen voor een
seksbedrijf dat wordt verleend. Een vergunning kan mede voor één seksinrichting
worden verleend.
2. Bij gemeentelijke verordening worden regels gesteld over het uitoefenen van
een seksbedrijf in de gemeente.
[/quote]

Hierin staat dat de gemeente iets te zeggen heeft over de regels van het sexbedrijf.

Die 2 tezamen geven de gemeente de speelruimte voor het stellen van leeftijdseisen, lijkt mij.

op zich wel een goede zaak dat er gekeken wordt naar leeftijd & weerbaarheid van de dames.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Exploitatievergunning? Vind je dit geen goede zaak, martijn?

Toegevoegd na 8 minuten:
Er wordt in de holst van de nacht, wanneer de grootste engerds op pad zijn, de meest kwetsbare, onmondige (is dat een woord) en jonge meisjes ingezet... Dat kan toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een witvoetje proberen te halen : omdat er straks gemeenteraads verkiezingen eraan komen. en die regel is nergens op gebaseerd volgens mij of het moet een regel zijn die zo oud is dat niemand ervan weet behalve hij dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze willen de leeftijdsgrens verhogen omdat men in Amsterdam denkt dat een prostituee van 23 jaar of ouder beter om kan gaan met lastige klanten dan iemand van onder die leeftijd.
Nu ben ik het daar mee eens, sowieso is 18 jaar wel een erg jonge leeftijd om jezelf op in te laten met dergelijke praktijken, maar volgens mij valt dit wel onder leeftijdsdiscriminatie en daar zijn wel degelijk wetten tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze wethouder wil zigzelf in de picture spelen. In de telegraaf van gisteren schrijft hij ook nog als argument "Het zal je moeder of je zuster maar zijn die daar zit". Alsof dat verschil maakt of ze 18 of 23 jaar is.
Het verhogen van de minimum leeftijd zal er volgens mij toe lijden dat de jongere vrouwen in de ilegaliteit verdwijnen. Lijkt mij nog veel meer ongewenst.
Inschrijven als ZZPer lijkt mij wel een goed idee. Dan kan je de boel controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb deze wethouder gister gezien op tv. De bedoeling is dat dit op vrijwillige basis gaat van de exploitanten. In Den Haag is dit al gelukt met een leeftijd van 21
De achter liggende reden was vooral dat jonge meisjes uit oostblok landen geronseld worden voor prostitutie. In de hoop dat door het verhogen van de leeftijd er minder meisjes 'intrappen' en zo de vrouwenhandel terug dringen.
En dat er alleen meisjes/vrouwen achter de ramen zitten die hier zélf voor kiezen.