Waarom duurt een gevangenisstraf in Nederland nooit zolang als de straf die wordt opgelegd???

De straffen zijn hier al laag, en voor de slachtoffers is het onduidelijk wanneer een dader weer op vrije voeten komt.
Dus waarom moet de opgelegde straf niet gewoon worden uitgezeten.
In 95% van de gevallen is er sprake van goedgedrag, waarom wordt er dan niet een lagere straf opgelegd en de 5% die zich slecht gedraagd krijgt extra straf, dat is toch veel duidelijker.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (6)

Na het uitzitten van 2/3 van de straf wordt bekeken of je voor vervroegde vrijlating in aanmerking komt. Dit kan zijn wegens 'goed gedrag' of wegens gezondsheidredenen. Om een straf te verlagen heb je alleen een beoordelingscommissie nodig, om een straf echter te verhogen - zoals jij voorstelt - het je een rechter nodig en dus weer een proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De straffen in Nederland zijn, anders dan wat veel mensen denken, de tweenahoogste van Europa. In andere landen kennen ze ook soortgelijke systemen van strafvermindering bij goed gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, het moet voor de slachtoffers duidelijk zijn hoe de strafvoltrekking verloopt. Er is nu teveel onzekerheid.
Blijkbaar heeft een beloning voor goed gedrag effect, want 95% gedraagt zich goed. Stel dat je niet beloond wordt voor goed gedrag dan is het voor het personeel geen pretje om in de gevangenis te werken. Want waarom zou de gevangene zich nog goed gedragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Omdat we ze anders extra jaren gevangenis zullen opleggen wegens slecht gedrag gezien ze bewijzen niet klaar te zijn voor herintegratie, dat is hoe het hoort te gaan. Gevangenisstraf is niet alleen om hun te straffen en te rehabiliteren, maar ook om ons te beschermen tegen mensen die een gevaar voor de samenleving zijn. Vroege vrijlating dient alleen van toepassing te zijn bij minder ernstige delicten. Ik lees bijvoorbeeld nu net over een man die zijn vrouw de keel door gesneden had omdat ze wilde scheiden, daarna heeft hij haar dochter van haar vorige relatie ook vermoord, en is daarna koeltjes met zijn eigen kind in het huis gebleven en heeft de volgende dag pas op zijn gemak de politie gebeld. Deze psychopaat heeft zojuist maar 20 jaar gekregen(!!!), met 'goed' gedrag is dat tuig over 13 jaar weer op vrije voet. Die man zit rond zijn 33e (max 40e) weer lekker in de zon van een biertje te genieten terwijl een vrouw en haar kind hun omgang met hem met hun leven hebben moeten bekopen!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oh btw je kent volkert van der graaf nog wel toch?, je weet wel de moordenaar van pim fortuyn. Dat waardeloze stuk vreten loopt ondertussen ook weer gewoon vrij rond. Ook vroegtijdig vrijgelaten wegens 'goed' gedrag. Zoals iemand anders hier ook al zei, we lijken hier in nederland meer om de daders te geven dan de slachtoffers...
Zoiets vroeg ik me laats ook af hier op gv,en ik kreeg een antwoord:Nederland is te mild.
Dat antwoord vond ik dus het beste antwoord.Hier in nederland denkt men aan de dader,en niet aan het slachtoffer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het merendeel van de gevallen duurt een gevangenisstraf net zolang als de straf die door de rechter is opgelegd.
De gevallen die je leest in de media zijn de uitzonderingen waarin, om vaak heel uitlopende redenen, een gevangenisstraf korter duurt dan de opgelegde straf.
Wanneer het een korte straf betreft (minder zwaarwegend delict) zit de veroordeelde in alle gevallen zijn straf volledig uit. Het grootste deel (70%) van de gevangenispopulatie zit korte straffen uit.
In het geval van langere straffen is het mogelijk dat in het kader van detentiefasering, personen in aanmerking kunnen komen voor een open inrichting of elektronisch toezicht. Deze beslissing is aan zeer strenge criteria onderworpen en de slachtoffers/ burgemeester van de betreffende gemeente wordt hier ook altijd van op de hoogte gesteld.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe jij erbij komt dat in 95% van de gevallen een gedetineerde eerder vrij komt, aangezien dit absoluut niet het geval is.
Het omgekeerde is zelfs waar, van de gedetineerden die in aanmerking kunnen komen voor vervroegde vrijlating wordt slechts 15% uiteindelijk toegekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer betrouwbaar, eerste hand, maar voor jou niet na te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoor deze dingen ook wil alleen een bron gebruiken om mensen te overtuigen.
Als je langer dan een jaar moet zitten dan krijg je de regeling dat je nog twee derde van de sraf moet uitzitten .
Dus als je een staf krijgt van 13 maanden dan ben je nog eerder in huis dan iemand die maar 11 maanden moet zitten .