Wie kan mij het bestuur in de duitse deelstaat Beieren kort uitleggen met een duitse vertaling van het antwoord erbij.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Um alles was ich hier schreibe, auch im Deutsch zu übersetzen, gibt mir zu viel Mühe, aber hoffentlich ist ein Antwort nur in die Niederlandische Sprache genügend. ;-)

De regering in de duitse deelstaat Bayern, kun je vergelijken met de Nederlandse regering, maar er zijn ook verschillen.

Bayern heeft gewoon een minister-president, er zijn ministers, en er is een Landtag (2e kamer). Maar dan houden de overeenkomsten wel zo'n beetje op.
Bayern is een deelstaat (net zoals NordRhein-Westfalen, Hamburg, Berlijn, of Rheinland-Pfalz) van de Bundesrepublik Deutschland. Deelstaten mogen heel veel zelf bepalen, maar niet alles. Er is dus b.v. geen minister van defensie in Bayern.

Je kunt het een beetje vergelijken met onze provincies, maar hier worden veel meer zaken centraal geregeld. Provincies hebben b.v. nauwelijks iets over onderwijs te zeggen, maar deelstaten wel.

Dat er naast een centrale regering ook Landesregierungen zijn, zal zijn voordelen hebben, maar heeft zeker ook nadelen. Dat hebben we onlangs gezien met de EHEC bacterie, waar allerlei deelstaten afzonderlijk van elkaar informatie gaan geven, en er nauwelijks iets centraal geregeld wordt.

Veel meer te lezen in onderstaande link, en jawel.... in het Duits! ;-)

http://www.bayern.de/Freistaat-Bayern-.202/index.htm