ik ben 43 jaar,geen kinderen in het bezit van een eigen huis en 6 maanden geleden weduwe geworden.Heb ik echt geen recht op een uitkering ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je recht hebben op een uitkering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger...(toen alles beter was..;), had elke weduwe en later ook weduwnaar recht op een uitkering. In 1996, is de aww verandert in de anw en zijn de criteria verandert.
Ik denk dat daar het idee vandaan komt dat elke weduwe recht heeft op een uitkering.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je geen recht heb op een ANW-uitkering? Daar zou je in jouw geval (geen kinderen, 43 jaar) recht op hebben als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent.

Dan is er de Bijstand, en het recht op Bijstand met een eigen huis hangt af van verschillende factoren. Als de overwaarde van het huis lager is dan 48000 euro, je er zelf woont (daar ga ik even vanuit) en je geen (extra) hypotheek kunt nemen, heb je recht op een Bijstandsuitkering. In andere gevallen kan de gemeente je verplichten om het huis eerst te verkopen. Je moet dan eerst je vermogen opsouperen (met een maximaal tempo van 1,5 maal de bijstandsnorm per maand) en als je vermogen minder dan de norm bedraagt (5685 voor een alleenstaande) kun je alsnog in aanmerking komen voor Bijstand.

Met een overwaarde die groter is dan 48000 euro, kun je in aanmerking komen voor een (gedeeltelijke) bijstandsuitkering, die in sommige gevallen alleen als een lening verstrekt wordt.

Lees de bron voor meer informatie over Bijstand en een eigen huis.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de tweede bron nog informatie over de ANW.

Toegevoegd na 41 minuten:
Naar aanleiding van het antwoord hieronder en de reactie op de vraag: uiteraard gelden bij een Bijstandsuitkering de regels zoals die altijd gelden, namelijk dat je verplicht bent om werk te zoeken en werk te accepteren voor zover je daartoe in staat bent, zodat je zo snel mogelijk weer in staat bent om in je eigen levensonderhoud te voorzien.

Maar zeker in deze tijd vind je niet van de ene op de andere dag een baan, en uit je vraag maak ik op dat je op dit moment niet (volledig) werkt, dus het is mogelijk dat je al een tijdje uit het arbeidsproces bent, wat werk vinden niet gemakkelijker maakt. Bovendien ben je recent weduwe geworden, op een leeftijd waarop niemand weduwe zou moeten hoeven zijn. Ik vind dus de reactie "je gaat maar gewoon werken", iets te kort door de bocht.

Tot je zelf weer in staat bent om met werk volledig in je eigen levensonderhoud te voorzien, is de Bijstand daar als vangnet, als je tenminste aan de voorwaarden voldoet die in de bron beschreven staan. Vanuit die Bijstand ga je zoeken naar mogelijkheden, binnen je eigen mogelijkheden, en zo nodig met de ondersteuningsmogelijkheden die de sociale dienst heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Had men in het bedrijf waar jouw man werkte
niet een pensioenregeling?
Met een regeling voor weduwenpensioen?

Hoe is de hypotheek geregeld?
Zat daar een overlijdensrisicoverzekering bij?

Als beide niet het geval is, nee dan heb je geen recht op een uitkering.

Waarop zou het recht op een uitkering gebaseerd moeten zijn?
Als je 43 jaar bent wordt je geacht in je eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.

En zeker als je geen kinderen hebt, dan zul je toch echt op zoek moeten naar een baan.
Zoals iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is dat zo,ik zou heel graag willen werken.Maar wat moet je als je twee jaar lang voor je stervende echtgenoot hebt gezorgd en nu zowel lichamelijk als geestelijk niet in staat bent om te werken.
Voorwaarden ANW
De Anw is er voor iedereen die in Nederland woont of werkt, echter ontvang je een Anw-uitkering niet automatisch bij een sterfgeval. Je krijgt alleen een nabestaandenuitkering Anw, als:
je jonger bent dan 65 jaar en
als de overledene in Nederland woonde of werkte
je geboren bent voor 1950 óf
je voor een kind jonger dan 18 jaar zorgt óf
je voor minstens 45% arbeidsongeschikt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Informeer eens bij de werkgever van je man naar de pensioenverzekering, er zou wel een weduwenpensioen moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie,maar dat gaat helaas niet als je man zelfstandig ondernemer was en door zijn ziekte de zaak heeft moeten sluiten.