Als je je afvraagt of iemand overleden thuis ligt moet je dan 112 bellen of 0900-8844?

Als je je afvraagt of iemand overleden thuis ligt door zelfmoord maar voor hetzelfde geld nog leeft moet je dan 112 bellen voor politie of 0900-8844?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Dan bel voor politie of 0900-8844
tinus1969
2 jaar geleden
Ik vraag me af of dat veel uitmaakt. Wat veel belangrijker is dat je melding helder en concreet is. Vuistregel is dat 112 voor bloedspoed is (stuur nu iemand) en 0900-8844 voor de rest.
LeonardN
2 jaar geleden
"Als je je afvraagt" Tja, dat kan om nogal een reeks van vermoedens gaan.
A. Er zullen vast mensen zijn die vanuit 0 reden zich opeens afvragen of X-persoon wellicht overleden thuis ligt.
B. Maar er zijn ook mensen die opbellen met de mededeling dat ze zelfmoord gaan plegen, of zeggen dat ze al Y-hoeveelheid pillen hebben geslikt(wat nog steeds een leugen kan zijn). Bij A is het niet eens gelegitimeerd om 0900-8844 te bellen en bij B is 112 eerder de juiste keuze. Met andere woorden; het ligt nogal aan de situatie.

Antwoorden (3)

112 voor een ambulance, want jij kunt niet beoordelen of iemand dood is. Er vanuit gaande dat jij geen arts bent.
PS.
Ik interpreteer de vraag in de zin dat je bij het lichaam staat.

Is dat niet het geval, ga dan bij het adres langs, of vraag buren eens langs te gaan. Wordt er niet open gedaan en is er geen teken van leven, ga dan NIET een deur of een raam forceren om binnen te komen, maar bel dán de politie (0900-8844)
Voor de politie is het belangrijk om dat er geen sporen gewist worden, omdat het anders moeilijker om vast te stellen of er sprake is van moord of zelfmoord.
Toegevoegd op 30 november 2021 10:03: tekst
Als je serieuze redenen hebt te denken dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, bel je 0900-8844. De politie kan dan bepalen hoeveel haast je melding heeft.
Acht je de kans groot dat iemand zelfmoord heeft gepleegd, dan bel je 112. “Je iets afvragen” is een een wat vaag begrip.
Bij iemand die suïcidaal is, kun je je helaas dagelijks afvragen of deze persoon misschien overleden thuis ligt...
Toegevoegd op 30 november 2021 09:33: tekst
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
?
Als je serieuze redenen hebt om zelfmoord aan te nemen, maar zoals de vrager vraagt, er ook niet zeker van bent of de poging gelukt is, of dat de persoon (ik noem een zijstraat) nog met opengesneden polsen dood ligt te bloeden lijkt me 112 de voor-de-hand-liggende keuze. Ik moet zeggen dat de vraag ook niet echt uitblinkt in duidelijkheid en nogal voor veel compleet uiteenlopende situaties kan gelden.
Geen van beide. Jezelf iets afvragen is een zo vaag begrip dat een hulpdienst er niets mee kan. Talloze mensen vragen zich wel eens iets af over de gezondheidstoestand van een ander die op afstand is - maar dat is niet een reden meteen actie te ondernemen richting hulpdiensten.
Wat je wel kunt doen: onderneem zelf actie - ga er naar toe of probeer via naaste familie of buren meer te weten te komen. En dan kan het zijn dat er acuut een hulpdienst moet worden ingeschakeld: 112 (medisch) of 0900-8844 (politie).
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Inderdaad, vraag is veel te vaag.
-Waar is de vrager, waar de zeldmoordpoger/pleger?
-Staan/stonden de twee met elkaar in contact?
-Is er een aanwijzing dat er een poging is ondernomen?
-Is er een aanwijzing dat de poger/pleger minstens buiten bewust zijn is/niet meer reageert? De vraag bevat nu de reeks van iemand die spontaan aan een ander denkt, tot aan iemand die naast een lichaam staat welke niet reageert.