Wat gebeurt er met je stem als je niet gaat stemmen?

Velen dachten vroeger dat je stem dan naar de grootste partij gaat, andere beweerden dat je stem gewoon verloren was, weer anderen zeiden dat al deze stemmen dan verdeeld worden over de rest van alle partijen. Maar wat in nu het echte verhaal? Staat hierover iets in de wet?

TurfGraver
5 maanden geleden
Dan wordt de kiesdeler lager (die wordt alleen bepaald door de aantal die wel gestemd hebben).
Er zijn dan dus minder stemmen nodig om een zetel in de kamer te krijgen.
Ritsuka
5 maanden geleden
Je mag in elk geval niet klagen over de uitslag als je niet gestemd hebt vind ik
crispy
5 maanden geleden
Als je niet gaat stemmen dan is het dus geen stem. Telt niet mee, nergens voor, behalve voor het opkomstpercentage.

Antwoorden (1)

In de Kieswet staat dat de uitgebrachte - geldige - stemmen bij elkaar worden opgeteld, en gedeeld door 150 om de zogenaamde kiesdeler te bepalen.
(er zijn 150 zetels te verdelen, en elke kandidaat die zelfstandig de kiesdeler haalt is sowieso gekozen)
Vandaar wordt er verder geteld en gerekend, om de zetels te verdelen over de partijen en kandidaten. Als je niet gaat stemmen wordt de kiesdeler dus een fractie lager, en op de verdere verdeling heeft dat geen effect.
Dat je stem naar de grootste partij gaat, c.q. naar de partij waar je perse niet op zou willen stemmen, is feitelijk gezien dus onjuist. Toch zit er wel een kern van waarheid in, omdat zij er van zouden kunnen profiteren dat jij niet gaat stemmen.
Bijvoorbeeld: als alle (potentiële) D66-stemmers wegblijven, krijgt D66 geen enkele zetel. Maar om de 150 plaatsen te bezetten krijgen enkele partijen dus een zetel meer. Daar zouden ook de PVV en/of FVD bij kunnen zijn, waar ze een bloedhekel aan hebben.
teusvh
5 maanden geleden