wat is de boete voor het betreden van een militair/leger oefenterrein?

ik heb geen idee onder welke wet dit valt. qua boetes ook niet, ik heb half google al doorgespit maar niks kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (1)

Dit heb ik gevonden na 10 seconden gegoogled te hebben,

"Bij deze overtreding is artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht van toepassing:

"Artikel 461

Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."

Een geldboete van de eerste categorie is maximaal € 390.

Informatie over de hoogte van de geldboetes is te vinden in artikel 23 van het Wetboek van Strafrecht. Ik vermeld hier de eerste vier leden van dat artikel:

"Artikel 23

1. Hij die tot een geldboete is veroordeeld is verplicht tot betaling van het vastgestelde bedrag aan de staat binnen de termijn door het openbaar ministerie dat met de tenuitvoerlegging van de strafbeschikking of het vonnis of arrest is belast, te stellen.

2. Het bedrag van de geldboete is ten minste € 3.

3. De geldboete die voor een strafbaar feit ten hoogste kan worden opgelegd, is gelijk aan het bedrag van de categorie die voor dat feit is bepaald.

4. Er zijn zes categorieën:

de eerste categorie , € 335 [Red: Per 1 januari 2012: € 390.] ;
de tweede categorie , € 3 350 [Red: Per 1 januari 2012: € 3 900.] ;
de derde categorie , € 6 700 [Red: Per 1 januari 2012: € 7 800.] ;
de vierde categorie , € 16 750 [Red: Per 1 januari 2012: € 19 500.] ;
de vijfde categorie , € 67 000 [Red: Per 1 januari 2012: € 78 000.] ;
de zesde categorie , € 670 000 [Red: Per 1 januari 2012: € 780 000.] ."

In hoeverre dit allemaal (niet) geldt voor iemand onder de 16 jaar, heb ik helaas niet kunnen vinden.

Toegevoegd na 1 uur:
Hier http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=177989 staat een vraag vermeld van iemand die als minderjarige in 2011 voor dezelfde overtreding een bekeuring kreeg van € 70."

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/boete-verboden-terrein-betreden-leeftijd.427412
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
weet je zeker dat dit ook geld voor en oefenterrein? ik heb dit wat jij gevonden hebt namelijk ook gezien. ik ging er van uit dat het onder een andere wet zou vallen. heb je een bron hiervoor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed gevonden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cauli en LTK Dankjewel :) En @fighterkill, jah namelijk het wetboek ( http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/461.html ). Verder, dit geld voor elk onbevoegd terrein, dus ook voor een oefenterein waar je niet bevoegd bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Knap zoekwerk... +