Waarom is Nederland kapitalistisch en niet communistisch?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat de Russen niet verder kwamen dan Berlijn in WWII Verder druist communisme totaal in tegen de Nederlandse handelsgeest die sinds Jan-Pieterszoon Coen al hoogtij vierde.
tinus1969
6 jaar geleden
@Buurmannetje geeft het juiste antwoord. Als ze de kans hadden gehad, zouden de Russen verder zijn gegaan -ze hadden ook bijna Denemarken bevrijd/bezet.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Dan hadden we misschien wel een communistische periode gehad, gelijk aan die van veel Oost-Europese landen, maar waren we waarschijnlijk vandaag de dag nog steeds niet langer communistisch geweest, net als die landen. Tenzij uiteraard het bezetten van meer landen het Sovjetrijk stabieler had gemaakt dan het in werkelijkheid het geval bleek te zijn -- wat ik overigens niet vermoed.

Antwoorden (1)

Omdat Nederland een democratie is, en de mensen die er wonen bepalen welk systeem hun voorkeur verdient.
Bij de eerste verkiezingen na de 2e wereldoorlog haalde de communisten 10,6 procent van de stemmen.
Een hoger percentage hebben ze nooit gehaald.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Het ultieme antwoord, lijkt me.