Wat staat er in het associatieverdrag dat de EU met Moldavië en Georgië sloot?

Dit associatieverdrag wordt ook wel het Oostelijk Partnerschap genoemd.

Wat is daar precies in vastgelegd? En hoe wordt daar uitvoering aan gegeven?

Het beste antwoord

De associatieverdragen die in Vilnius tussen Georgië en Moldavië zijn gesloten, zijn handelsverdragen. De verdragen moeten leiden tot zoals dat zo mooi heet, nauwere onderlinge economische en politieke banden.
Moldavië wil in de toekomst toetreden tot de EU en zo wordt de mogelijkheid voor Georgië ook opengehouden.
Het Associatieverdrag ondertekenen is echter geen garantie voor het verkrijgen van het EU-lidmaatschap. Het is eerder een aanzet tot modernisering en verandering. Het verregaand handelsakkoord binnen het Verdrag dat vrije toegang tot de Europese markt verleend is hier een voorbeeld van.