Zijn we toe aan een beter systeem dan een democratie?

Wat de massa wil is niet altijd goed voor de massa, en waarschijnlijk al helemaal niet voor de rest. Hitler en Berlusconi zijn ook via de democratie aan de macht gekomen. Ik weet geen beter systeem, maar misschien heeft iemand een briljant idee. En dan wel een nieuw systeem, dus niet een alternatief systeem wat al ergens elders in de wereld gepraktiseerd wordt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Kweenie;

Ik denk dat we altijd klaar zijn voor iets beters, maar het is maar zeer de vraag of een ander stelsel ook altijd en voor iedereen beter kan zijn. Ondanks alle nadelen heeft de (parlementaire) democratie nog steeds de beste papieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Churchill zei al, dat "democratie de slechtste regeringsvorm is, op alle andere na die al geprobeerd zijn". Dus....
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dus.... ?
AWM
15 jaar geleden
Dus..... Een systeem met nadelen, maar er is tot nog toe geen beter systeem bedacht.
Maar, wat niet is, kan nog komen...
Ik denk dat we niet toe zijn aan een ander systeem dan democratie. Wat ik wel vind is dat het systeem niet goed werkt, dat komt misschien omdat er toch kleine groepen mensen rondlopen met relatief gezien te veel macht.

Naar mijn mening is een grondige reorganisatie dus wel een goed idee. Vooral een veel directere democratie, waarbij we bijvoorbeeld de minister-president kiezen en waarbij de mogelijkheid bestaat tot een bindend referendum op initiatief van het volk, bij mijn weten hadden de oude Grieken dit laatste al, maar wij zijn met onze 'moderne' democratie best wel achtergesteld, althans zo lijkt het.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Achtergesteld door wie en ten opzichte waarvan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel dat het wat mij betreft frappant is dat de oude Grieken een bindend referendum hadden op initiatief van de burgers, waar wij in Nederland al met moeite een raadgevend referendum overeind kunnen houden en waarbij een petitie op initiatief van het volk (waar het Griekse referendum eigenlijk meer op leek dan op een Nederlands referendum) ook slechts tot gevolg kan hebben dat iets besproken dient te worden in de kamer, maar dat ze inhoudelijk niets hoeven te doen met de keuze van het volk. Achtergesteld is misschien wel, misschien niet het goede woord hier, maar het lijkt wel alsof we met bepaalde aspecten van onze staatsvorm nu veel minder goed bezig zijn dan mensen die dat honderden jaren geleden al wel goed hadden geregeld, alsof de ontwikkeling in zijn 'achteruit' is gezet als het ware.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar in een e-democratie is het diezelfde massa die de wetgeving bepaald. En als ik zie hoeveel prut er op tv is als gevolg van de kijkcijferterreur dan krijg ik hier geen goed gevoel bij. Misschien is het gewoon de prijs die wel betalen voor de vrijheid van democratie, maar het laat me toch niet los dat er een beter systeem bedacht zou kunnen worden. Laat je hersencellen eens kraken :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt Kweenie, toch zie ik het meeste in een (onder goede en duidelijke voorwaarden) geherstructureerde parlementaire democratie, maar wel eentje waar meer vormen van directe democratie in zijn toegepast.
Een democratie wordt beperkt door de intelligentie van de gemiddelde stemmer en een autocraat wil je niet; een computer misschien? Maar wie mag hem dan programmeren? Zitten we daar weer mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ikzelf ben voorstander van een technocratie: een systeem dat "geregeerd" zou worden door een soort van wetenschappelijke elite, maar dat er in principe op neerkomt dat degene die een probleem in de maatschappij op moeten lossen, ook daadwerkelijk degenen zijn met verstand van het specifieke geval.

Als je de massa's laat besluiten over van alles en nog wat, hb je namelijk een zeer grote kans dat een meerderheid die geen verstand heeft van het probleem puur op basis van onderbuikgevoelens weigert om de meest logische en effectieve oplossing hiervoor te gebruiken. Een goed voorbeeld hiervan is in mijn ogen onderzoek naar stamcellen - dit heeft de potentie om vele levens te redden, maar wordt vertraagd, vaak om religieuze redenen, waardoor medische vooruitgang tegengehouden wordt.

Bedenk dat de wetenschappelijke methode, mits correct uitgevoerd, een zelfcorrigerend systeem is. Mensen die oneerlijke resultaten presenteren worden door hun concullega's gecontroleerd, en als de vondsten onjuist bliken te zijn, kan dit je je wetenschappelijke carrière kosten. Het is hierdoor voor iedere wetenschapper van belang dat hij zijn vondsten zeer goed onderbouwt.

Maar een groter probleem is natuurlijk ons huidige economische stelsel, dat erop gericht is om winst te maken. Als er aan het oplossen van een probleem niets verdiend kan worden, zullen degenen die het geld hebben zich liever richten op iets anders waaraan zij wél meer kunnen verdienen, ook al zijn verder alle middelen om het probleem op te lossen voorhanden.

(Als ik hiermee mensen tegen hun schenen schop, mijn excuses. Ik besef dat mijn persoonijke politieke standpunten voor veel mensen als extreem of onwenselijk kunnen aanvoelen.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gelukkig, ik ben niet de enige die er zo over denkt... Misschien moeten we beide systemen combineren. Wetenschappers informeren het volk over scenario's en het volk kiest. Ik weet niet of dat een ....-cratie naam heeft, ik heb het nog niet kunnen vinden. Zijn we gelijk van die kinderachtige politieke spelletjes af.
ja, we zitten nog teveel in een partijdemocratie, waarbij de partij bepaalt wie op de lijsten staat.Ook zijn er veel teveel beroepspolitici, mensen die nooit in de "reeële" wereld gewerkt hebben en uitsluitend in een virtuele praatwereld leven. In België is het nog erger : daar dient zich een hele generatie zonen van , dochters van ,neven en nichten, en ander familiaal verbonden personages. Dit is nepotisme in de hoogste graad. Nefast voor de democratie.Dit is een vorm van inteelt. Neen , er met ernstig werk gemaakt worden om de democratie volledig te herbronnen; Waarom geen soort raad van wijzen samengesteld uit verschillende disciplines met voldoende opleiding, ervaring , burgerzin en idealisme en corruptvrij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van alle tot nu toe geprobeerde systemen, is de democratie de minst slechte.

Een paar verbeteringen zijn al voorgesteld. Een daarvan is, dat de stemmer niet op een partij of een persoon stemt, maar per programmapunt een keuze maakt. Zoiets als de kieswijzer dus.

Probleem daarvan is dat blijkt dat veel mensen al moeite hebben met het doen van drie of meer stemmen (gebeurt in sommige democratieën).

Een andere verbetering die ik zelf heb bedacht, maar die vast al door anderen is voorgesteld, is dat iedere stemmer een soort examen moet doen om te bepalen hoeveel verstand van zeken die persoon heeft. Je kunt niet slagen of zakken, je kunt wel meer of minder punten scoren. Bijvoorbeeld 0 tot 10 punten. Je brengt je stem één keer uit, waarna het systeem jouw stem vermenigvuldigt met het aantal punten dat je op je examen behaalde.

Dus heb je weinig verstand van zaken, dan haal je bijvoorbeeld twee punten. Stem je op partij P, dan is dat alsof er twee stemmen op partij P zijn uitgebracht.

Heb je heel veel verstand van zaken, dan haal je bijvoorbeeld negen punten. Stem je dan op partij Q, dan is dat alsof er negen stemmen op partij Q zijn uitgebracht.

Het combineren van beide verbeteringsmogelijkheden is ook een optie. Dan doe je je stemexamen, en breng je daarna à la kieswijzer je stem uit per programmapunt.

Hoe dan ook, een Griekse wijsgeer - ik weet niet meer wie - heeft gezegd dat het er niet om gaat dat de beste bestuurder (persoon of partij) aan de macht komt. Het is veel belangrijker dat het systeem zodanig in elkaar steekt, dat de slechtste bestuurder NIET aan de macht kan komen.

Op dit laatste punt faalt de democratie (Hitler, Berlusconi; Bush?).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is er een beter systeem dan democratie? Democratie is (heb ik geleerd) alles voor het volk, alles door het volk.