wat is de vinder van een ID wettelijk verlicht om te doen?

mag een winkel een portemonnee met ID 2 maanden bij de balie houden zonder aangifte te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Gevonden identiteitskaarten dien je af te geven bij de politie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent wettelijk verplicht dit document zo snel mogelijk in te leveren bij de gemeente, doe jij of de winkelier dit niet, dan ben jij/de winkelier strafbaar.
Twee maanden bewaren mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoi crea, dat dacht ik ook maar de winkelier blijkt dit niet verplicht te zijn, dus helaas. overigens komen ze me wel uit coulance tegemoet!
Niemand kan verplicht worden iets waar hij/zij geen aandeel in heeft gehad, als persoonlijk probleem te beschouwen. Kort gezegd, er kan je niet verplicht worden een portemonnee die in jouw winkel blijft liggen, bij de gemeente of politie af te gaan geven. Wel is het verboden de portemonnee / ID-kaart ergens anders mee naar toe te nemen (naar huis o.i.d.).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, zo blijkt het in elkaar te steken...