Staat een staatssecretaris onder zijn minister of heeft hij een eigen afgebankende verantwoordelijkheid?

Ik dacht altijd dat een staatsecretaris een lagere rang was dan zijn minister. Maar als ik de zaak Weekers bekijk dan wordt zijn minister Dijselbloem nergens verantwoordelijk voor gehouden. Hoe zit dat in elkaar?

Toegevoegd na 46 seconden:
afgebankende=afgebakende

10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De staatssecretaris is een soort 'onderminister' maar zonder stemrecht in de ministerraad.

Staatssecretarissen krijgen een specifiek beleidsterrein onder hun hoede, maar de minister blijft medeverantwoordelijk. Net als de minister moet een staatssecretaris verantwoording afleggen aan het parlement.

Een staatssecretaris is lid van het kabinet, maar niet van de ministerraad. Als het beleidsterrein van de staatssecretaris aan de orde is, wordt hij wel voor het overleg in de ministerraad uitgenodigd. Stemrecht heeft hij niet.

De staatssecretaris legt wel zelfstandig verantwoording af in het parlement. Als het parlement het vertrouwen in een staatssecretaris verliest, zal deze moeten vertrekken. De minister kan dan blijven zitten, ondanks het feit dat volgens de Grondwet de minister medeverantwoordelijk is.

Omgekeerd biedt een staatssecretaris wel zijn ontslag aan als de minister om welke reden dan ook ontslag neemt. Dit volgt uit het (Grondwettelijke) principe dat een minister (dus ook de nieuwe) zelf moet kunnen beslissen of, en zo ja, wie hij als staatssecretaris wil hebben op zijn departement.

In het huidige regeerakkoord is afgesproken dat de staatssecretaris de minister kan vervangen. Dit betekent bijvoorbeeld dat de staatssecretaris namens zijn minister kan deelnemen aan de beraadslagingen in de ministerraad. Nadeel hiervan is wel dat hij geen stemrecht heeft.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De staatssecretaris is de directeur van het departement. Dus eigenlijk de eind verantwoordelijke daarvan. De minister is politiek verantwoordelijk voor zijn departement. In dit geval heeft de staatssecretaris deus de directeur zaken verzuimd.
ronron1212
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Van dit antwoord klopt heel weinig. Niet de staatssecretaris, maar de secretaris-generaal heeft namelijk de dagelijkse leiding over de ambtelijke organisatie van een ministerie of departement. Hij is ook de hoogste ambtenaar van het ministerie.
Er kan tijdens een kabinetsformatie worden besloten om bij grote ministeries (met veel taken) naast de minister ook één of meer staatssecretarissen te benoemen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft bijvoorbeeld in het verleden twee staatssecretarissen gehad.

Niet ieder ministerie heeft een staatssecretaris. Het kabinet-Rutte II bestaat bijvoorbeeld uit dertien ministers en zeven staatssecretarissen. De regeringspartijen proberen tijdens de kabinetsformatie de functies zo eerlijk mogelijk te verdelen op basis van het aantal zetels van die partijen in de Tweede Kamer. Het is mogelijk dat er voor een eerlijke verdeling een extra staatssecretaris aan het kabinet wordt toegevoegd.

De staatssecretarissen worden benoemd om het werk van de ministers te verlichten. Een staatssecretaris heeft een eigen beleidsterrein. Bij de kabinetsformatie worden de beleidsterreinen van ieder ministerie verdeeld over de minister en de staatssecretaris(sen). Als tijdens de kabinetsperiode blijkt dat de taken anders moeten worden verdeeld, worden hierover nieuwe afspraken gemaakt.

Een staatssecretaris legt zelf verantwoording af aan het parlement en hij is lid van het Kabinet. Het Kabinet bestaat uit alle ministers en alle staatssecretarissen. Een staatsecretaris maakt echter geen deel uit van de regering. De regering bestaat uit de koning en de ministers. Een staatssecretaris woont de vergadering van de ministerraad alleen bij wanneer het eigen beleidsterrein in de vergadering aan de orde is.

Een staatssecretaris kan zonodig in de plaats van de minister optreden. Soms mag een staatssecretaris zich in het buitenland "minister" noemen, omdat andere landen de functie van staatssecretaris niet kennen of omdat zij hun minister afvaardigen naar internationale bijeenkomsten.

Omdat staatssecretaris Weekers politiek verantwoordelijk is voor de Belastingdienst, legt alleen hij over het beleid van de Belastingdienst verantwoording af aan het parlement.
Antoni