hoe oud ben je als je uit het internaat mag?

Ik hoorde van mijn beste vriend dat hij naar het internaat moest, maar wanneer mag hij er dan weer uit? Nu is hij 16.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tot welke leeftijd kan mijn zoon op internaat blijven hij wordt 17 jaar volgend jaar in april kan het internaat hem verplichten op internaat te blijven ze zouden hem daar willen houden hij moet kiezen van andere richting en zou naar een andere school moeten volgend jaar

Het beste antwoord

De meerderjarigheidsgrens is in de vorige eeuw verlaagd van 21 jaar naar 18 jaar. De maximum leeftijd dat jeugdigen in een internaat kunnen verblijven is daardoor 18 jaar geworden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Indien een 18 of 19 jarige niet bij zijn ouders /verzorgers of overige familie kan verblijven en het kind nog niet zelfstandig genoeg is om zelfstandig te wonen kan het verblijf ook na 18 jaar verlengd worden. Een andere situatie is er als het kind een opleiding wil afmaken (examenjaar) De verlenging wordt in principe voor maximaal 1 jaar verleend.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel, vermoedelijk kan de vragensteller hier niet veel mee.
De bron waar je naar verwijst is een boek met achterhaalde inhoud, gepubliceerd in 1991. De inhoud is veelal gebaseerd op de Wet op de jeugdhulpverlening die per 1 januari 2005 is komen te vervallen. Een exemplaar bevindt zich in de Koninklijke bibliotheek Albert I te Brussel.
fisbel
10 jaar geleden
De leeftijdsgrens is voor de internaten die er nog bestaan bijvoorbeeld internaten voor schipperskinderen nog steeds (meestal)l 18 jaar. In zoverre is er geen wezenlijk verschil met de situatie zoasl in 1991.