Waarom heeft de overheid niet een percentage van de schade vergoed bij Icesafe?

Toen Icesafe onderuit ging, heeft de overheid de spaarders tot een ton teruggegeven, als ik het me goed herinner. Maar waarom hebben ze het niet zo gedaan, dat ze bijvoorbeeld iedereen 60 of 50 % hebben teruggeven? Dat zou toch eerlijker zijn geweest? Dan zou iedereen in verhouding evenveel schade hebben gehad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De overheid geeft een bank-garantie af voor spaarders tot 100.000 van hun tegoed. Mensen die over méér geld beschikken die worden geacht de risico's voldoende in te schatten van de bank waar ze hun grotere tegoeden onderbrengen.
Het is dus echt bedoeld om de kleinere spaarders in bescherming te nemen. Overigens staat de grotere spaarders niets in de weg om zijn/haar geld in 'plukjes' van 100.000 onder te brengen bij verschillende banken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

20.000 Euro verliezen is voor iemand die 40.000 euro bezit relatief veel erger dan 2 miljoen verliezen voor iemand die 4 miljoen op de bank heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen Icesave omviel is de garantie van € 20000+90% van € 40000 - € 20000 =totaal max. € 38.000 omhooggegaan naar 100% van € 100.000.
Als het nu zou gebeuren bij dit kabinet zou jouw voorstel wellicht enige kans hebben. Rijken, rijker en armen, armer,ofwel de omgekeerde Robin Hood!