Hoe maak je een goede (stem)keuze bij de aankomende verkiezingen?

Zal ik mijn keuze moeten maken aan de hand van de debatten, kranten, radio, televisie-programma's, flyers en andere promotieprullaria, stemwijzer(.nl?), et cetera? Zal ik de keuze door één medium laten beinvloeden of door meerdere? Welke is het betrouwbaarst?

Tja, mijn uiteindelijke vraag is hoe maak jij de keuze en waarom op die manier? Je stemkeuze hoef ik niet te weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Als je echt weloverwogen wilt kiezen moet je de verkiezingsprogramma's (downloaden en) lezen en onderzoeken hoe betrouwbaar de diverse partijen in het verleden zijn geweest.

En dan kijken welke partij het meest van jouw wensen (voor Nederland) wil gaan realiseren.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Media is niets, je moet zelf uitzoeken en inlezen! dikke+

Andere antwoorden (11)

Combinatie van gevoel waar je je het best bij vindt passen stemwijzer media
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ER zijn vast wel een aantal zaken die voor jou heel belangrijk zijn, dingen die je graag anders zou zien.
Als je die zaken nu vergelijkt in de diverse programma s, zou je op grond daarvan een keuze kunnen maken.

Jij bepaalt, je moet je niet laten bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.kieskompas.nl schijnt beter te zijn dan stemwijzer omdat hierbij uitgebreider antwoord kan worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was gisteren een interessant artikel over stemwijzers in De Pers (of de Metro, dat weet ik niet zeker). Ze hadden ze getest, en bij elke kregen ze een andere partij als advies. Stemwijzers zijn wel heel makkelijk en snel, maar niet erg betrouwbaar, omdat alles veel te zwart-wit gesteld is. Partijen mogen alleen invullen of ze ergens voor of tegen zijn, en geen complexere mening geven. Dingen als 'we zijn voor, maar willen het wel verlagen, en bij die en die situaties willen we het laten vervallen' kan je niet vatten in 'voor of tegen'. Die vereenvoudiging is niet altijd goed.

Het allerbeste is natuurlijk alle partijprogramma's van de partijen waar je het enigszins mee eens bent gaan lezen, en ook kijken naar wat ze in het verleden gedaan hebben. Als ze bijvoorbeeld zeggen een bepaald onderwerp heel belangrijk te vinden: spreekt dat ook uit hun acties? Hebben ze veel voorstellen ingediend mbt dat onderwerp, hebben ze daadwerkelijk voor of tegen voorstellen over dat onderwerp gestemd? En als hun mening tegenstrijdig lijkt met wat ze in het verleden gestemd hebben: wat voor argumenten geven ze daar zelf voor? (Dat ze het voorstel niet ver genoeg vonden gaan bijvoorbeeld). En daarnaast ook kijken wat voor serieuze, inhoudelijk kritiek er is op hun programma en ideeen, en wat daarop weer hun reactie is.
En eigenlijk moet je ook verstand hebben van zaken, wil je stem echt gefundeerd zijn.... Veel dingen klinken mooi, maar werken in de praktijk niet. Als leek is het moeilijk om te weten welke standpunten van politici ook echt werken in de praktijk en welke niet, en wat de bij-effecten zijn van bepaalde maatregelen, die de politici niet vermelden. Daarvoor is het dan handig om te kijken naar wat deskundigen zeggen over de standpunten van de politici.

Maar goed, als je de afgelopen jaren búiten de verkiezingstijden de politiek niet echt in de gaten gehouden hebt, is het daar nu een beetje laat voor... en het is ook wel allemaal erg veel werk.

Ik zou toch maar gaan voor 2 of 3 stemwijzers proberen, kijken welke partijen vaak aan worden geraden door die stemwijzers, en dan hun partijprogramma's (of samenvattingen daarvan) gaan bekijken.
En debatten zijn ook handig om daarnaast te laten meespelen, omdat je ook de tegenargumenten van de andere politici hoort, en zo wat kritischer ten opzichte van allerlei mooie praatjes kan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De keuze op de partij waar ik op stem, zal die partij zijn
die het meest voor mijn belangen opkomt, en dat
is voor iedereen persoonlijk weer anders.
T.V programma,s zijn minder belangrijk voor mij , omdat
ik weet dat er na de verkiezingen er een coalitie moet
komen,en dat er daardoor de standpunten die er nu
zijn heel erg afzwakken.(misschien wel helemaal omdraaien)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt een goede keuze door de partijprogramma's te lezen en op je gevoel afgaan. Laat je stem niet bepalen door een computerprogramma!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, dat is een lastige vraag.
Bijna alle partijen hebben wel goede standpunten waar je achter kunt staan.
Kon je maar op allemaal tegelijk stemmen, maar dat gaat helaas niet.
Ik luister gewoon goed naar het debat zoals dat gisteravond op televisie was, en volg de kranten dagelijks.
Bij de partij die het eerlijkst overkomt, en de beste argumenten heeft, daar ga ik op stemmen, in de hoop dat die mijn stem waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb verschillende stemprogramma's geprobeerd op de computer maar kwam telkens ergens anders op uit. Daar vertrouw ik dus niet op.
De debatten op TV volg ik zoveel mogelijk, ik let daarbij op uitstraling en of ze ook werkelijk ingaan op het onderwerp of elkaar alleen proberen af te troeven.
Houdt daarbij natuurlijk wel in de gaten dat je niet op een persoon stemt maar op een partijprogramma.

Partij programma's kun je allemaal vinden op internet.

Zonder je te willen beinvloeden hier wat gedachtenspinsels van mij:
De PvdA wil bijvoorbeeld hun hele verkiezingsprogamma ter onderhandeling inbrengen na 9 juni om maar een coalitie te kunnen vormen. (Dus hoeveel is het waard, wat hun voor de verkiezingen beweren, krijg je dan wel waar je op gestemd hebt?)
Het CDA geeft aan onderwerpen te hebben die echt niet onderhandelbaar zijn (Dus dat is duidelijk, maar ben je het er mee eens)
D66 en VVD zijn hierin wat vager maar hebben wel stevige meningen.
Groenlinks en SP willen samen met de PvdA een links kabinet, wil je dat?
CU vind ik een beetje een conservatief verlengstuk van het CDA maar heeft uitstekende minister geleverd in het vorige kabinet, maar het moet je club zijn?
PVV wordt nu een serieuze partij die ook meningen heeft over andere onderwerpen dan integratie. (Maar durf je het risico aan dat Wilders Minister President wordt?)

Kortom er is duidelijk iets te kiezen.
Veel wijsheid toegewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eerst eens na bij jezelf opf je rechts of links bent. Dat is de belangrijkste keuze. Rechts is hard, links is zacht. Hoe is je karakter? Hard of zacht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stem op de partij waar jij het meeste rendement uit haalt,waar je financieel het beste uit komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik stem altijd hetzelfde, tenzij ze met rare standpunten komen :)