Is 'subsidie' op bijvoorbeeld een Toyota Prius eerlijk ?

Op auto's zoals de Toyota Prius wordt 'subsidie' gegeven. Maar....komt die wel bij de juiste gebruiker terecht en wordt dit niet uit belastinggeld betaald waar we allemaal voor op moeten draaien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

'Is dit eerlijk'
Ja, iedereen kan besluiten een prius te kopen & in plaats van een oude zeer vervuilende auto, een nieuwere minder vervuilende auto te kopen

Nee. Het is maatschappijgeld wat naar individuen gaat

Ja, het draagt bij aan een schonere lucht & beter milieu waar iedereen van profiteerd.

Komt het bij de juiste mensen terecht?
Hangt er vanaf wie je de juiste vind. Degenen die het geld het hardste nodig hebben? Waarschijnlijk niet. Het zijn dure auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten krijgt een Prius rijder geen subsidie.
Het is wel zo dat men voor een Prius geen wegenbelasting hoeft te betalen. Dit heeft er alles mee te maken dat de Prius een schone auto is en dus goed is voor het milieu (dit geldt uiteraard voor alle schone auto's), dus om te stimuleren heeft men bepaald dat mensen die ervoor kiezen om in een schone auto te rijden hiervoor beloond dienen te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is er een goede milieugerelateerde reden subsidie te geven. Dat is ook wel gebeurd bij HR-ketels. De rottigheid is, dat er maar een beperkt aantal in aanmerking komt voor dergelijke gemeenschapspresentjes, omdat de pot leegraakt. Dit betekent dat de 'snelle' jongens (of de personen met voorkennis , of die dicht bij het vuur zitten) mazzelen en de rest het nazien heeft. Doe het dan dus via de dealer. Bied hem gelegenheid het product met korting aan te bieden. Veel eerlijker.