Waarom mag Iran geen atoombom hebben?

En mogen landen als Noord-korea, China, Israel, Pakistan en misschien vele andere landen die het zouden willen dat wel?

Is dat gewoon een kwestie van de macht en wil van de sterkste? VS wilt niet dat Iran atoombom heeft dus zullen ze het hoe dan ook niet mogen hebben omdat VS gewoon zijn wil op kan leggen? Heeft de internationale gemeenschap daar dan niets tegen in te brengen? Of zijn er andere redenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

'Het westen' (lees Amerika en de bondgenoten) vindt dat zijzelf heel verstandig zijn en dus best wat atoomwapens mogen hebben want die zouden ze nooit gebruiken. (Waarbij je je dan wel afvraagt: waarom hèbben ze ze dan?)
Een land als Pakistan wordt als bondgenoot gezien, Israël ook.
Iran beslist niet, dus wordt 'het westen' erg nerveus van het feit dat Iran misschien op weg is naar het maken van een atoombom, zoals dat ook geldt voor Noord-Korea.
Het ene argument is dus een kwestie van vertrouwen: Amerika en de bondgenoten denkt dat Iran/Noord-Korea etc niet te vertrouwen zijn en een atoombom ook daadwerkelijk zou kunnen gebruiken, dus mogen ze die niet hebben.
Het andere argument is: Amerika etc. heeft die wapens allang, ze worden niet gebruikt, dus in hun handen zijn ze veilig.
Beide argumenten zijn dubieus. Maar puur op grond van wat voor schade atoomwapens kunnen aanrichten, is het verstandiger ze te verbieden. Alleen moet je dan naar mijn mening niet met twee maten meten, en zouden de 'westerse' landen hun atoomwapens ook maar eens moeten gaan ontmantelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland zijn ook nóóit zulke wapens geweest. Officieel. Eigenlijk. Nou ja - een beetje. Soms. Ooit. Toch wel. Maar daar praten we niet over.
En inderdaad, een balk-en-splinterverhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk!!

Andere antwoorden (5)

Ze zijn er niet eerlijk over en vertellen niet wat ze ermee zouden moeten doen en het is ook best gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vertellen niet wat ze ermee zouden moeten doen? Is er iets positiefs te doen dan met een atoombom? Best gevaarlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je overdrijft Pella, een atoombom kan enkel de hele wereld kapotmaken/vernietigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohja sorry, mijn excuses want we stellen natuurlijk niks voor in het heelal ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de amerikanen gebruiken atoombommen alleen om papieren op bureaus niet weg te laten waaien, daarom mogen zij ze wel hebben en de iraniers zouden misschien wel eens zo'n ding kunnen afsteken...
(Droom lekker verder: voorlopig zijn de enigen die ooit honderdduizenden mensen gedood hebben met een atoombom de amerikanen, maar die mensen waren geen amerikanen natuurlijk...)
Reddie
12 jaar geleden
@AdrieK, die waren inderdaad geen amerikanen. En amerikanen vinden zichzelf natuurlijk een superras (behalve de "zwarten" dan). Die mag je niet bedreigen.
Te gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de landen die de bom wel mogen hebben zijn lieverdjes die geen vlieg kwaad zullen doen?
1. Inderdaad omdat Iranniet eerlijk is over deze kwestie.
2. Omdat President Mahmoud Ahmadinejad vroeger terreuracties heeft bijgewoond en eigenlijk gewoon een terrorist is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iran mag dat niet omdat de Joodse lobby er tegen is, het argument van verzwijgen gaat niet op want Israël ontkent ook ten stelligste dat ze atoomwapens hebben en veel van hun acties kunnen ook als terroristische acties bestempeld worden.
Als de VS en Israël terroristische acties plegen moet dat met de mantel der liefde worden bedekt en ben je voor Amerika dan mag je atoombommen hebben en als de VS hun vingers niet willen branden mag het ook. Iran is tegen Israël en Amerika dus dat land mag het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat Iran in oorlog is? Of niet helemaal eerlijk is ofzo. Alsjeblieft zie dit niet als een belediging, als je zelf Iranees bent, ik weet het zelf ook niet zeker omdat ik het besluit zelf niet heb gemaakt :)