Wat gebeurt er als je paspoort verlopen is?

Zijn er dan extra kosten aan verbonden, en hoelang duurt het dan voor je een nieuw krijgt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Gewoon naar de gemeente en een nieuw paspoort aanvragen kost je net als voor iedereen de prijs die jouw gemeente vraagt voor het paspoort.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo is dat, en de kosten kunnen per gemeente verschillen maar mogen maximaal € 50,35 zijn.
+
Als je paspoort verlopen is, en je daarnaast geen ID kaart hebt, dan kun je je niet legitimeren, wat tegenwoordig verplicht is. Dus je krijgt sowieso een boete als je om welke reden dan ook wordt aangehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is correct, maar de vraag is of een aanvraag dan extra geld kost en dat is niet het geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jorisw, dat hoeft niet zo te zijn. Men mag zich in Nederland ook legitimeren met een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM).
je hebt in principe geen paspoort nodig als je niet buiten de Shengen zone komt en een deel andere europese landen. Als die vervalt na de periode van 5 jaar, is er geen probleem. Uw ID-kaart is anders. Die moet up-to date bijven, die is wel verplicht voor personen boven de 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@GLamberts, er bevinden zich twee onjuistheden in uw antwoord: Vanaf 14 jaar moet iedereen als reisdocument een eigen identiteitskaart (ID-kaart) óf paspoort bij zich hebben bij reizen in het buitenland.
In Nederland moet iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Heeft men de Nederlandse nationaliteit dan kan men zich in Nederland identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM). Vanaf de leeftijd van twaalf jaar moet men zich in bepaalde gevallen in Nederland kunnen legitimeren.
Vanaf de leeftijd van 12 jaar mag een kind de ID-kaart aanvragen zonder tussenkomst van de ouders.