Een door de 2e Kamer aangenomen wet wordt door de senaat, de 1e Kamer dus, gecontroleerd. Er wordt naar gekeken of de wet voldoet aan alle richtlijnen die er voor die wet staan in bijv. de grondwet. Vindt de 1e Kamer onvolkomenheden dan wordt de wet aan de 2e Kamer teruggegeven, die er vervolgens veranderingen in moet aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te voorkomen dat een bepaalde regering bepaalde wetten doordrukt die in strijd zijn met de grondwet. Dit uiteraard met het oog op de Lange termijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 2e kamer wordt vaak geregeerd door de waan van de dag (pers, TV, peilingen enz), waardoor er soms te snel een wet aangenomen wordt. Op zich niks mis mee, maar de taak van de 1e kamer is om te kijken of deze wet wel past met de grondwet, niet in tegenstelling tot andere wetten is en wel uitvoerbaar cq controleerbaar enz. Dus zij kijken wat rustiger naar een wet, met veel minder externe druk van derden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het toetsen aan de grondwet is al genoemd, daarnaast is normaal gesproken een meerderheid van de tweede kamer gebonden aan het regeerakkoord en verliest daarmee zijn oorspronkelijke functie van het beschermen van de burger tegen de regering; de eerste kamer is niet aan het regeerakkoord gebonden en kan dan alsnog ingrijpen.