Hoeveel kans van slagen heeft een lobby voor verbod op consumentenvuurwerk?

Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap en twee mensen van Groen Links hebben de Vereniging tegen Vuurwerkoverlast opgericht.
Ze willen met een langjarige lobby een afschaffing van het consumentenvuurwerk bereiken, zodat vuurwerk alleen nog door professionals wordt afgestoken.
Hoeveel kans van slagen heeft dit initiatief?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik naar dat mooie plaatje kijk,en naar mijn eigen dieren
dan is dit een heel goeie vraag.

Het beste antwoord

Ik denk dat het wel een kans van slagen heeft, als er goede alternatieven geboden worden.
Hier in Portugal is nergens vuurwerk te koop, en er is ook een verbod op privé afsteken van vuurwerk.Vergunning is (moeilijk) te verkrijgen.
De lokale overheid organiseerd hier op oudejaarsavond op diverse punten in de gemeente een optreden van binnen of buitenlandse groepen, en om twaalf uur een gigantisch vuurwerk wat 15 minuten duurt.
Geen troep op straat en gratis vervoer van en naar de feestelijkheden. Dit jaar was er in Albufeira 20.000 man op de been, zonder noemenswaardige ellende.
Dat moet in Nederland toch ook kunnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geen schijn van kans.. Nederlanders zullen dit feest altijd met vuurwerk willen blijven vieren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik zou zover willen gaan om het een kans te geven.
Vuurwerk afsteken is best in zeker opzicht te vergelijken met roken: het is nergens goed voor, kost een hoop en geld en kan schade aanrichten aan jou of aan anderen.
Iedereen accepteert dat je niet mag roken in publieke ruimten.
In Australië is het ook volkomen geaccepteerd dat er geen vuurwerk voor handen is. De overheid steekt daar met oud en nieuw in de grote steden enorme vuurwerken af, en iedereen is tevreden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik denk dat ze op een heeeeel kleine kans van slagen kunnen rekenen. Immers, vuurwerk zit echt ingebakken in onze samenleving. De overheid zal een ontzettend protest ondervinden als ze zouden willen proberen. Kijk maar eens hoeveel mensen er op hyves tegen zijn: http://www.hyves.nl/search/hyver/?searchterms=anti%20vuurwerk&pageid=52VCWCQG48W04O4WO#search=hyves%3Aanti%20vuurwerk&__state__=1. Ik begrijp dat Hyves misschien geen goede doorsnede is van de samenleving, maar dan nog.

Vuurwerk is gewoon voor een heel groot deel van Nederland een vast onderdeel van Oud en Nieuw. De overheid krijgt dat er echt niet zomaar uit. En wat denk je dat er gebeurt als het vuurwerkverbod er toch komt?

-Dan komen mensen er alsnog gewoon aan via het illegale circuit, en dat brengt ook risico's met zich mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele kans lijkt mij. Deze traditie zit diep geworteld in de samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze 30.000 handtekeningen weten te verzamelen, maken ze wel een kans.

Dan kan het in de politiek besproken worden en wellicht wordt er dan over gestemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over een paar jaar is dat een feit, alles wordt op den duur verboden dit dus ook... Het mag al niet meer hard knallen... en over een paar jaar mag alle vuurwerk als het maar het geluidsniveau van een scheet niet overstijgt...

Het is alleen een kwestie van tijd... Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat roken verboden zou worden... Herinneren we de reclame nog van Sire: We komen er samen wel uit...

Het wordt verboden, een paar jaar op zijn hoogst...

Dit initiatief heeft 100% kans van slagen, in 10 jaar is het voorbij...