Komt Balkenende in aanmerking voor een Guinness book of records vermelding met 3 geneuvelde kabinetten als Minister President?

Of is dit geen unicum? of alleen een nederlands unicum waarmee het nog een naionaal record zou zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waren er vier overigens, maar helaas het kan nog slechter. Ook in Nederland,voligens mij kabinet Biesheuvel

Het beste antwoord

Ook die prijs loopt hij weer mis het record in Nederland is vijf kabinetten onder de zelfde Minister-president

Toegevoegd na 44 seconden:
Uitteraard mislukt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie was da?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Menno, ik ben benieuwd naar je bron.
Bij mijn weten zijn Balkenende en Drees recordhouders aantal kabinetten met beiden 4 keer. Drees heeft er in ieder geval één helemaal uitgezeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kabinet Biesheuvel, vanavond bij DwdD nog even fijn naar boven gehaald door de Vries.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus weer een min voor Jan Lul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat waren er volgens mij maar twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biesheuvel? Dat waren er vijf volgen De Vies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Balkenende is maar 3 keer gevallen. Z'n 3e kabinet van een minderheidskabinet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En Femke was het daar mee eens overigens net zo als Rottenberg. Balkenende heeft slechts een zilvere plak net zo als vadertje Drees op deze disipline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik er over kan vinden maar 2.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Barend_Biesheuvel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Biesheuvel_I
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Biesheuvel_II
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g0cd3xw1
http://www.minaz.nl/Onderwerpen/Ministerraad/Kabinetten_sinds_1945/Kabinet_Biesheuvel
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf08temv0/vh8lnhronvwa
http://www.nd.nl/artikelen/2009/maart/27/bijna-twee-maanden-ministeriabel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had je nog geen minnetje gegeven, maar overweeg het nu wel. Biesheuvel heeft echt maar twee perioden gezeten.
Zijn eerste regering zat van 6 juli 1971 tot 9 augustus 1972. Reden van de val was een meningsverschil o.a. over bezuinigingen, waardoor DS'70 besloot uit het kabinet te stappen.
Het tweede kabinet-Biesheuvel zat van 9 augustus 1972 tot 11 mei 1973. Dit was een rompkabinet, met als voornaamste doelstelling de voorbereiding van vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer. Als Femke het daar ook mee eens was, blijkt ze over weinig politieke geschiedeniskennis te beschikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb niet gemind... bij deze ook een plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maargoed, ik had zoveel reacties niet verwacht. ten eerste zat ik met 3 dus fout het waren er 4. en drees zou gelijke tred lopen. begrijp ik dat goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep was vanavond bij dwdd, dus je kan zo alles nog even terug kijken. Was een leuke aflevering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biesheuvel was fout moest zijn Colijn maar het kon dus slechter. Vijf maal niet uitzitten de vier jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, ik had nog nooit van die beste man gehoord, maar Colijn klopt, vijf keer inderdaad.
Als jij je antwoord nog even aanpast, zodat het daar ook klopt (voor die lezertjes die alle reacties altijd overslaan), dan krijg jij van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uiteindelijk ben je als enige met colijn op de proppen gekomen dus bij deze +10 en dan is de -3 ook weer gecompenseerd

Andere antwoorden (3)

Nee, aangezien dit iets typisch Nederlands is. Misschien heeft hij wel een Nederlands record, maar dit zal niet in een boek komen. Daarnaast was dit Balkende IV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even er van uitgaande dat ik de zin: "daarnaast was dit balkende IV." goed op vat. Ik begrijp hieruit dat je wil zeggen dat er 4 zijn gevallen? dit was zeker balkenende IV, maar er zijn 3 kabinetten gevallen. Balkenende III was een rompkabinet en is weer moeten aftreden vanwege verkiezingen. Het derde kabinet is dus niet gevallen, maar gewoon als gevolg van verkiezingen weg gegaan. Tenminste, volgens mij klopt het wat ik nu zeg. Als het niet zo is moet iemand me maar verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar dat telt ook als een kabinet dat hij niet af heeft kunnen maken. Hij heeft dus in 4 kabinetten gefaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
telt als niet afgemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgemaakt, niet afgemaakt, dat zal allemaal wel, in de politiek wordt je toch beloond voor fouten die je maakt. Wat ik me wel afvraag is hoe je erbij komt dat dit iets typisch Nederlands zou zijn Essierulez? In andere parlementaire landen vallen ook kabinetten / regeringen op ongeveer soortgelijke wijze toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar elk land heeft zijn eigen systeem. Daarom kan je er geen record voor bijhouden. Bijvoorbeeld met presidenten, geen coalitie e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, daar zit wat in, echter als je koningin vervangt door president is er nu ook weer niet zo heel veel verschil, maar ik begrijp wat je bedoelt.
In Nederland is dat wel vaker voorgekomen, maar vlak ook bv. Italie niet uit. Daar is dat zeker geen uitzondering en die gaan ook wel over de 5 heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Italië zou er dan ook in moeten staan, want daar lijken we ondertussen wel op, wanneer ik de oprichter van het CDA was zou ik me kapot schamen, iedere keer een land in grote moeilijkheden brengen. Altijd ziijn wij een stabiel land geweest en die stabiliteit heeft het CDA ons onstolen. Wij zijn nu een politiek onbetrouwbaar land geworden waarin de grootste partij met veel gemak zeer belangrijke belofte`s breekt, en dan de zwarte piet, ook met het grootste gemak, naar een ander toespeelt, ik heb van het CDA een vieze smaak in mijn mond gekregen.