Waarom zijn er ministers én staatsecretarissen in het kabinet? Wat is het verschil? En wat is het verband met de functie "secretary of state"?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Inderdaad, het is om de politieke verantwoording op te splitsen binnen een ministerie tussen de staatssecretaris en de minister. De minister blijft eind verantwoordelijk, en het kan ook gebruikt worden om een bepaald onderdeel extra politieke aandacht te geven.

Secretary of State betekend het zelfde als in Nederland de minister van buitenlandse zaken is. De Amerikaanse Secretary of State is nu dus Hilary Clinton, vandaag nog in Holland!!

;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het takenpakket van een ministerie is vaak té uitgebreid voor één persoon (minister). Bij financiën worden bijvoorbeeld de belastingen geregeld door de staatssecretaris en de financiën door de minister.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een staatssecretaris heeft een aantal taken onder zich en assisteert de minister.

De minister blijft eind verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Secretary of State is volgens mij Minister van buitenlandse zaken