Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn mijn rechten c.q. plichten bij vrijstelling van sollicitatieplicht?

Hoi,

Ik ontving verleden maand van de uitkeringsinstantie (bijstand) de melding dat ik voor twee jaar ben vrijgesteld van sollicitatieplicht.
Ik kan echter niet vinden wat mijn rechten en plichten hierbij zijn.
Ik wil bijvoorbeeld volgend jaar lente en zomer met een fietscaravan Europa doortrekken.
Mag dat?
Mag ik dan ook buiten Europa komen?
Weet iemand waar ik antwoorden op dit soort vragen kan vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
844
ronron1212
10 jaar geleden
Dat mag niet je bent vrijgesteld omdat jij ergens een verzoek voor het ingediend en dat is goed gekeurd. Vakantie is geen reden en die mag maar maximaal 3 weken zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je voor een bepaalde tijd bent vrijgesteld van de sollicitatieplicht dan betekent dat niets meer dan dat je voor die tijd geen sollicitaties hoeft te plegen maar toch onverkort recht op je bijstandsuitkering houdt.

Voor de rest veranderd er niets... je blijft verplicht om maandelijks je mutatiebriefje in te leveren en daarop aan te geven of er omstandigheden zijn veranderd.
Ook de plicht om je ziek te melden als je ziek bent blijft gehandhaafd alsmede je gewone recht op vrij op te nemen vakantiedagen.
Verder moet je je beschikbaar houden voor eventueel vrijwilligerswerk dat door de gemeente beschikbaar wordt gesteld alsook voor cursussen die de gemeente kan geven om je kans op een eigen inkomen te vergroten.

Tijdens vakanties mag je overal heen waar je maar wilt. Alleen moet je wel vooraf aangeven aan je cliëntmanager op welke tijden je afwezig zult zijn.
Of je voor een langere periode dan 4 weken per jaar afwezig mag zijn naar het buitenland kun je het beste aan je cliëntmanager vragen. Het kan zijn dat er een speciale toestemming voor vereist is.

Voor verdere info kun je hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-plichten-bij-een-bijstandsuitkering.html verder bladeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding