Is donorregister aangesloten op GBA ?

Zo niet.hoe komt het donorregister aan de persoonsgegevens en wat kun je er aan doen, als je geen registratie wilt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

De gemeente is wettelijk verplicht om de donorformulieren toe te sturen als iemand 18 wordt. Daarvoor worden de gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie gebruikt.

Of je je als donor registreert, bepaal je zelf. Daar bemoeit de gemeente zich niet.

"Artikel 10, eerste lid, van de Wet op de orgaandonatie bepaalt dat het gemeentebestuur ervoor zorgdraagt dat iedere ingezetene als bedoeld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, een donorformulier wordt toegezonden, wanneer hij of zij de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Met het donorformulier kunnen de burgers hun wilsbeschikking aangeven.

Artikel 10, tweede lid, van de Wet op de orgaandonatie bepaalt dat er een donorregister is, waarin de donorformulieren kunnen worden geregistreerd. Het register wordt volgens dit artikel gehouden door een door de minister aangewezen instelling die zich uitsluitend de registratie van donorformulieren ten doel stelt."
Computoon
7 jaar geleden
Ja, het Donorregister is t.b.v. de identificatie van donoren aangesloten op de GBA.

"Nota van toelichting
Algemeen
(...)
In verband met de voor de verzending van de formulieren en voor de identificatie van potentiële donoren noodzakelijke persoonsgegevens is het donorregister aangesloten op het GBA-netwerk bedoeld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA). Het register ontvangt de benodigde persoonsgegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Deze gegevens zijn bij de toezending van de donorformulieren reeds ingevuld. Wanneer een wilsverklaring in het donorregister wordt geregistreerd, vindt vervolgens afstemming met de GBA-gegevens plaats en wordt een zogenaamde afnemersindicatie op de desbetreffende persoonslijst in de GBA geplaatst. Deze afnemersindicatie is een signaal waardoor wijzigingen van die persoonsgegevens automatisch aan het donorregister worden doorgegeven. Op die manier beschikt het donorregister over actuele adresgegevens van geregistreerden."