Doet het wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een allochtoon is in Nederland iemand waarvan een van zijn ouders niet in Nederland geboren is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heet etymologie. Net zoals dat een frituurpan gelijk staat aan een pan waar frituurvet in zit met als doel frietjes te bakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
door de beeldvorming mede dankzij de media die in de afgelopen tijd is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een Allochtoon is iemand die zich niet aanpast, aan het leven in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het woord allochtoon komt van allos (ander) en chtonos (land). Een allochtoon komt dus van een ander land. Een Belg kan dus net zo goed een allochtoon zijn.

Door het gebruik van het woord allochtoon in de media, heeft dit woord de betekenis gekregen van niet-Westerse immigrant. In beginsel is dit woord niet zo bedoeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat staat er niet gelijk aan. Van Dale definieert het:
al·loch·toon bn van elders afkomstig

2al·loch·toon de; m,v -tonen iem die van elders afkomstig is: het CBS definieert een ~ als iem van wie minimaal één vd ouders in het buitenland geboren is; vgl autochtoon

In de Volksmond worden vooral Noord-Afrikaanse mensen hiermee bedoelt of de Nederlandse Antillen. De Nederlandse media heeft het woord zodanig vervormd dat het een negatieve lading heeft gekregen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een plant in een niet inheemse omgeving wordt aangeduid als allochtoon. In Nederland is het gebruikelijk om buitenlanders voor raar vreemd plantje uit te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het woord allochtoon en autochtoon een minder raciscistisch connotatie heeft . Want vroeger zij men : de marrokanen, nu nog in spanje "los moros". Maar allochtonen zin evengoed mensenuit oosteuropa. De uit het grieks afgeleide woorden (autos = zelf , eigen)zijn neutraler. men sprekt ook van xenofobe mensen, wat letterlijj angst voor vreemdelingen is maar dat kon het dorop verder zin vroeger, dus tijdsgebonden definitie en uitermate gevoelig in de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
westerse immigranten hebben minder aanpassingsproblemen op de taal na. ook zien ze er gemiddeld genomen hetzelfde uit, vandaar dat ze als minder buitenlands worden beschouwd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allochtoon komt van twee griekse woorden:
Allos, wat andere betekent.
Chtonos, wat land of grond betekent.
In principe betekent het woord allo-chtoon dus gewoon: iemand uit een ander land.