Waarom mist de discussie over het onderwerp allochtonen iedere nuance?

Links: er is niets aan de hand
Rechts: het is één en al ellende

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Integratie duurt lang, erg lang naar menselijke maatstaven, het is dus in de menselijke maat een onoplosbaar probleem. En als iets onoplosbaar is/lijkt is de menselijke reactie ontkenning; een deel ontkent het probleem geheel en het andere deel ontkent de mogelijkheid dat het ooit wordt opgelost.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk omdat alle mensen die vinden dat er niets aan de hand is, het niet de moeite waard vinden om er melding van te maken.

Middle of the road valt immers minder op (maar vaak niet minder belangrijk)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat de ouders van deze discussie voerders over het algemeen geen "vies" werk wilden doen, Daardoor werd de regering genoodzaakt om de allochtoon te importeren.
maw: Als onze ouders vies werk hadden gedaan zouden allochtonen ons onbekend zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat emotie de boventoon voert. En niet wetenschap of financiën.

Voor zover er een onderwerp allochtonen bestaat, is dat een authentiek politiek probleem. Er zijn problemen in de politiek van verschillende orde: Wetenschappelijk/technisch, Economisch, Juridisch/politiek en Sociaal. Daarbij kan iets wetenschappelijk al mogelijk zijn maar ethisch onaanvaardbaar.

Ethiek gaat over emotie, over oordelen, vooroordelen, paradigma's, overtuigingen, waarheden. Een vraagstuk over allochtonen gaat niet over wetenschap en techniek. Dat gaat vrijwel uitsluitend over ethiek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier dan mijn nuance

Heel vroeger konden de bewoners van verschillende dorpen of steden elkaar niet luchten of zien. Of van christelijke stromingen. Ik denk dat 2-3 generaties terug de tegenstellingen tussen protestant en katholiek nog vele malen erger waren dan nu westers versus Islamitisch.

De dorpjes werden regio's. Daarna weer landen, de naties zoals we die nu kennen. En die worden in rap tempo nog grotere blokken. Want de rijkdom (jawel, ondanks de 'crisis') is juist daaruit voortgekomen waar we als mensen goed in zijn: producten maken op de plaats ter wereld waar dat het minste 'resources' kost. Dat creeert dus gezamelijke rijkdom (rechts?). Die je dan wel weer eerlijk moet zien te verdelen (links?)

In mijn jeugd hadden we 'gastarbeiders' uit Italie en Spanje. Wie hoor je nog over hen? Geen enkel probleem meer. Op dit moment zijn Oosteuropeanen met die slag bezig, en zeker ook de Turken en Marokkanen.

Als dat is opgelost (en dat gebeurt heus) dan vinden we vast weer een andere groep om ons tegen af te zetten. Geen idee wie of wat, misschien wel paarse marsmannetjes. Een gezamenlijke vijand doet het nu eenmaal altijd goed.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom moeten het in discussies "allochtonen"genoemd worden?
Dat is al lang niet meer op deze mensen van toepassing. De "echte"allochtonen zijn volgens mij geen onderwerp van discussie meer: het zijn vaak hun in Nederland geboren kinderen of kleinkinderen, kortom......Nederlanders.