Ha, die Laurametdepet;

Er zijn geen partijen die hier een belangrijk programmapunt van maken, maar in de beginselen van bijvorbeeld de PvdA, GroenLinks en ik meen ook SP wordt de voorkeur voor een republiek uitgesproken. Ik weet ook dat met name CU, CDA en SGP uitgesproken voorstanders van de constitutionele monarchie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De volgende partijen zijn voor een monarchie in huidige vorm:
- CDA
- VVD
- ChristenUnie

Deze partijen willen de monarchie behouden maar de rol van het staatshoofd beperken tot een ceremoniële rol:
- PvdA
- GroenLinks
- D66

Deze partijen willen een republiek:
- SP
- PVV

Geen voorkeur:
- SGP
- PvdD

Lees ook eens dit stuk (http://www.sp.nl/tegenst/theorie/opinies/opinie23.stm) van Jan Marijnissen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als bron gelden de websites van de genoemde politieke partijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Maar ik moet juist voor de monarchie zijn, dus tegen de SP en de argumenten in dit artikel weerleggen.