Je moet Belg zijn én officiëel in België wonen;
Je mag niet "ontzegd" zijn van burgerlijke en politieke rechten. Dit wil zeggen dat je (fysiek en verstandelijk) meerderjarig moet zijn, niet door een rechter "onbekwaambaar" mag verklaard zijn en niet voor een misdrijf of misdaad veroordeeld of geïnterneerd mag zijn;
Op de dag van de verkiezingen moet je 21 jaar oud zijn of worden.

Iedereen die aan de voorwaarden van hierboven voldoet, mag een politieke partij oprichten. Het enige wat je moet doen, is op tijd een kieslijst ("voordrachtsakte") indienen bij de kieskringvoorzitter en de voorzitter van het collegehoofd-bureau. Op die kieslijst moeten minimum één kandidaat staan (jijzelf) en zes kandidaat-opvolgers. De kieslijst moet bovendien ondertekend worden door een bepaald aantal burgers en/of parlementsleden. Op die manier kan je aantonen dat jouw lijst een minimum aan steun krijgt. Het aantal kiezers dat zijn handtekening moet zetten, is afhankelijk van het aantal inwoners van de kieskring.
Als je bijvoorbeeld wil meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen en je woont in een gemeente van meer dan 20.000 inwoners, dan moeten er minstens 100 gemeenteraadskiezers jouw voordracht tekenen, ofwel minstens twee gemeenteraadsleden.
Tenslotte moet je een logo of letterwoord opgeven dat boven de kieslijst op het stembiljet zal worden gedrukt.