Als een minderheidskabinet van VVD-CDA echt gaat regeren hoe moeten wetsvoorstellen dan gesteund worden in de 1e Kamer zonder PVV daarin?

Hoe moeten de wetsvoorstellen definitief door de 1e Kamer zonder dat daar gedoogsteun van de PVV kan plaatsvinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat betekent dat ze in het begin geen controversiële wetsvoorstellen kunnen aannemen, want die halen de eerste kamer niet. Tot 31 mei 2011. Want dan komt er een nieuwe eerste kamer, waar de PVV wel in vertegenwoordigd zal zijn.
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het soort wetsvoorstel. In de 1e Kamer zijn partijen vertegenwoordigd die eventueel een wetsvoorstel kunnen steunen zonder dat daar de steun van de PVV voor nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de tijd dat de eerste voorstellen aan de beurt zijn om door de Eerste Kamer behandeld te worden, zit de PVV al lang en breed in die Kamer daar de statenverkiezingen al in maart 2011 zijn. De kans dat ze minder stemmen gaan krijgen dan de afgelopen Eerste kamerverkiezingen, is te verwaarlozen. Eerder zouden het er meer zijn dan minder als je de huidige peilingen ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als..er al zo'n kabinet komt..is het nog maar de vraag of de wetsontwerpen het stadium van de eerste kamer bereiken.

Maar indien dat wèl het geval is..zullen de bezuinigingsmaatregelen mogelijk wat minder hard uitpakken..dan de VVD wenste.

Een minderheidskabinet van genoemde partijen kàn nochtans geen lang leven beschoren zijn.

De PVV die graag de stem, dus de spreekbuis van het (ontevreden) volk wil zijn zal niet akkoord gaan met de grote bezuinigingsmaatregelen die de VVD voornemens is te gaan nemen.

De PVV leider..zal dus op een gegeven moment gedwongen zijn ..te 'ontploffen' om opiniepeilingen weer zijn voordeel uit te laten kantelen.

Wellicht is dit ook de reden dat de PVV liever niet actief deelneemt aan de regering..maar liever een kritische stem in de kamer wil zijn.

Nòg liever was de PVV in de oppositie gegaan omdat ze daarmee als partij de meeste groei kan verwachten.

Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste kamer heeft een volstrekt andere rol dan de tweede kamer. Het is zeker niet de bedoeling dat de politieke discussie nog eens wordt overgedaan. De rol is toetsend aan het staatsrecht en de grondwet. Wetsvoorstellen die aan alle eisen voldoen zullen niet lichtvaardig door de eerste kamer verworpen kunnen worden.