Wat doet precies het SSO?

Wat voor organisatie is het SSO (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjanghai-samenwerkingsorganisatie). Is het een soort EU of meer een tegenhanger van de NAVO? Heeft deze organisatie ook al acties buiten hun grenzen gedaan, net zoals er NAVO-missies zijn buiten de NAVO-landen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Shanghai Organisatie voor Samenwerking of Shanghai Zes is een intergouvermentele organisatie die op 14 juni 2001 werd opgezet door de leiders van de Volksrepubliek China, Rusland, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan en Oezbekistan. Afgezien van Oezbekistan waren alle landen daarvoor lid van de Shanghai Vijf. Nadat Oezbekistan toetrad, werd de naam veranderd.

Een internationale organisatie is een organisatie die zich over minstens drie landen uitstrekt. Een internationale organisatie wordt altijd opgericht op basis van een verdrag of een akkoord dat door de leden aanvaard en ondertekend wordt. Een internationale organisatie bezit rechtspersoonlijkheid, valt onder de regels van het internationaal recht en kan akkoorden afsluiten met staten of andere organisaties.

Gebruikelijk is de volgende tweedeling:

* Intergouvernementele organisaties (IGO's): publieke organisaties, waarvan de leden hoofdzakelijk soevereine staten of andere intergouvernementele organisaties zijn. Voorbeelden zijn de Verenigde Naties, Europese Unie. Zulke organisaties werken steeds op basis van een afgesloten verdrag en volgens het principe van intergouvernementalisme, zodat dat tijdens de besluitvorming (meestal) unanimiteit vereist is.

* Internationale niet-gouvernementele organisaties (INGO's): particuliere (private) organisaties, waarvan de leden diverser van aard zijn: individuen, partijen, bedrijven of andere organisaties. Voorbeeld van een INGO is Amnesty International.

* Het bezit rechtspersoonlijkheid
* Leden kunnen niet gedwongen worden tot lidmaatschap, het is vrijwillig.
* De organisatie is van permanente aard.
* De organisatie heeft een (formele) structuur die wordt erkend door alle leden.
* het heeft een permanent secretariaat en administratie.
* Het heeft een vergadering, conferentie of overlegorgaan waar de vertegenwoordigers van de leden van de organisatie beslissingen over de werking, inrichting of strategie van de organisatie kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shanghai-samenwerkingsorganisatie
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
上海合作组织
Шанхайская организация сотрудничества

██ lidstaaten

██ waarnemende lidstaten

Bestuurscentrum Peking, China
Oprichting 26 april 1996
Werktaal Chinees, Russisch
Lidmaatschap 6 lidstaten
4 waarnemende leden
Oppervlakte 30.178.460 km²
Inwoners 1.526.000.952 (Schatting 2008)
Dichtheid 50,57 inw/km²
Tijdzone UTC +2 to +12
Secr.-Generaal Bolat Nurgaliyev

De Shanghai-samenwerkingsorganisatie (SSO) (Chinees: 上海合作组织, Pinyin: shànghǎi hézuò zǔzhī, 上合组织, Russisch: Шанхайская организация сотрудничест; Sjanchajskaja organizatsieja sotroednitsjest, ШОС; SjOS), Shanghai Organisatie voor Samenwerking of Shanghai Zes is een intergouvermentele organisatie die op 14 juni 2001 werd opgezet door de leiders van de Volksrepubliek China, Rusland, Kazachstan, Kirgizië, Tadzjikistan en Oezbekistan. Afgezien van Oezbekistan waren alle landen daarvoor lid van de Shanghai Vijf. Nadat Oezbekistan toetrad, werd de naam veranderd.

[bewerken] Oorsprong
De Shanghai Vijf-groep werd geformeerd in 1996 bij het tekenen van het Verdrag voor het verdiepen van militair vertrouwen in grensgebieden in Shanghai door de staatshoofden van Kazachstan, de Volksrepubliek China, Kirgizië, Rusland en Tadzjikistan. In 1997 tekenden dezelfde landen het Verdrag voor de vermindering van strijdkrachten in grensgebieden tijdens een topconferentie in Moskou. Daaropvolgende jaarlijkse topconferenties van de Shanghai Vijf vonden achtereenvolgens plaats in Alma-Ata (Kazachstan) in 1998, Bisjkek (Kirgizië) in 1999, Doesjanbe (Tadzjikistan) in 2000 en opnieuw in Shanghai in 2001.
..