Mag een demissionair kabinet een miljard uitgeven zonder uitzicht op rendement?

Het Fifa WK 2018 gaat ons minstens een half miljard investeringen kosten waar we niets op terug verdienen en bovendien moet alles van de FIFA belastingvrij waardoor we ook nog eens zo'n 300 á 500 miljoen mislopen.
Vorige WK's hebben laten zien dat een WK meer kost dan oplevert.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nee! Ze mogen alleen op 'de zaak' passen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we even goed kijken waar het over gaat: 2018 of 2022.

Ook al is het kabinet niet demissionair, het gaat hoe dan ook over een periode die ver na het huidige en komende kabinet ligt, en misschien ook nog wel na het daarna komende kabinet.

Dus welk kabinet er ook een besluit over neemt, het gaat altijd over een periode waar het kabinet geen verantwoording over verschuldigd is.

Mijn mening is dat dit kabinet daar wel over mag beslissen. Een volgend kabinet kan het weer terugdraaien als ze dat willen.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik een grote geruststelling....er moet zó veel bezuinigd worden op echt belangrijke dingen, dat overbodige uitgaven nou niet zo'n goed idee lijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En laten we eerlijk wezen. Als we de WK binnenkoppen, gaat geen volgende kabinet dit nog afzeggen.
itsme
13 jaar geleden
De verwachting (gezien de discussie die er in NL is over de eisen van de FIFA) is niet dat we het binnenhalen, maar als we het toch binnenhalen dan is het onwaarschijnlijk dat het door een volgend kabinet wordt afgezegd.
Tenzij er zaken principieel fout zitten in het contract, waarmee een kabinet niet zou kunnen leven.
itsme
13 jaar geleden
Het kabinet is verantwoordelijk voor de genomen besluiten in de kabinetsperiode.
Inderdaad niet voor de periode zelf :-)
nee ik vind van niet.dat is nou weggegooid geld.en de gewone burger maar weer betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Khepput;

Ik meen me te herinneren dat het huidige demissionaire stelletje geen onomkeerbare besluiten meer zou nemen, dus 'nee' lijkt me het enige juiste antwoord. Want als er wel wordt ingestemd met de organisatie van een WK worden er met en door de FIFA contracten afgesloten die echt niet ongedaan zullen worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het demissionaire kabinet geeft daar geen miljard aan uit; de inschrijving, samen met Belgie, voor het WK van 2018 en 2022 gebeurde al ver voor het kabinet viel, en de onderhandelingen zullen blijven duren totdat er een nieuw kabinet is.
Een demissionair kabinet moet op de winkel passen. Lopende zaken afhandelen. Het blijven onderhouden van diplomatieke betrekkingen, ook met clubs als de FIFA, hoort daarbij.

Tsja, en of het rendeert? Vroeger gastlanden hebben in elk geval altijd garen gesponnen bij het organiseren van een WK, en voor Nederland zijn de kosten relatief laag; we hebben al goede lucht- en zeehavens (waar ook elk jaar weer veel belastinggeld naartoe stroomt), vele voetbalstadions die zonder dure aanpassingen voldoen aan de eisen van de FIFA en een overdaad aan hotels en andere vormen van horeca.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag ze niet..maar regeren is vooruitzien..zoals men zegt..

En dit betreft iets dat vèr voor de werkelijke gebeurtenis moet worden beslist.

Ook de komende regeringen zouden niet echt bevoegd zijn..maar

Als ze het niet doen en wèl zouden willen..kàn het eenvoudig niet meer geregeld worden wegens tijdgebrek.

Groet,

Ton