Als Amalia koningin wordt, dan zal haar partner hoogstwaarschijnlijk prinses of prins blijven. Twee koninginnen kan niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amalia wordt dan koningin en haar vrouw is princes

Wat een leuke vraag :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal zij geen koningin worden. Om de simpele reden dat zij dan niet voor een troonopvolger kan zorgen. Dus haar jongere zusje zal dan de troonopvolger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt? En als ze nou gebruik maken van een donor/draag moeder? kan dat niet? :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben een dubbele kans om een troonopvolger te baren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is onzin. Zorgen voor nageslacht is geen criteria voor het koningsschap. Koningin Wilhelmina werd koningin toen zij 10 jaar oud was. Zij had wel onvruchtbaar kunnen zijn.
Als er geen nageslacht is zorgt de broer of zus van de koning (in) voor de volgende opvolger.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelmina_der_Nederlanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Clev: dat klopt niet - stel dat ze geen nageslacht krijgen, dan gaat de eerstvolgende in lijn verder als koning/in.
Als Willem-Alexander geen kids had gekregen, zou de erfopvolging verder lopen via de kinderen van zijn oudste broer (of zus, bijvoorbeeld).
Ik denk niet dat zij recht heeft op het koningschap als zij met een vrouw zou willen trouwen, of daar een relatie mee zou hebben. Ik kan het niet hard maken, maar ik denk dat het Nederlandse recht zo in elkaar zit voor wat betreft het koningshuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een homo-huwelijk mag in Nederland. Dus ook voor de koningin (lijkt me)
Als zij geen nageslacht krijgen zullen de kinderen van Alexia kroonprins of kroonprinses worden. Krijgt zij ook geen kinderen dan zullen die van Ariana in aanmerking komen.
Krijgen zij ook geen kinderen gaan ze door naar de kinderen van Johan Friso enz. enz.

Toegevoegd na 53 seconden:
Dat was natuurlijk niet helemaal een antwoord. Nee we krijgen dan geen twee koninginnen, maar gewoon een prinses.
Bernhard en Claus waren ook geen koning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar maxima wordt dat wel (waarschijnlijk). Tenmiste, of ze wordt geen koningin, maar haar titel zou dan wel koningin zijn. (hoorde ik in het nieuws tenminste)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar de discussie die jij hebt gehoord over of Maxima wel of niet koningin wordt, ging er juist over dat men het raar vind dat als het koninklijke lid een man is, zijn aangetrouwde vrouw automatisch ook koningin wordt (zoals de echtgenotes van koning Willem I, II en III), maar dat als het een vrouw is (zoals bij Beatrix, Juliana, Wilhelmina) haar man geen koning wordt maar prins blijft... Als Amalia met een vrouw zou trouwen, trouwt die vrouw dus ook met een vrouw en blijft dus de prinselijke titel houden (prinses in dit geval)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klein dingetje op je theorie Kriz: Prins Johan Friso en zijn nakomelingen hebben geen aanspraak op 't koningschap. Hij is namelijk zonder toestemming in het huwelijk getreden. Prins Constantijn en zijn nakomelingen komen in aanmerking wanneer de Prinsessen van De Prins van Oranje geen nageslacht (kunnen) krijgen.
Jullie zijn naief om te denken dat dit in ons "tolerante" landje kan. Op dat niveau wordt er echt wel voor gezorgd dat dat zo niet gaat lopen. Dat zal echt nooit gebeuren. En zo wel dan komen er consequenties voor. Wel een leuke vraag inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wie gaat daar voor zorgen dan? Willem en maxima gaan hun eigen dochter verbieden om lesbisch te zijn? Daar zie ik ze niet voor aan. Bovendien denk ik niet dat het zo'n probleem zal geven hoor, de meeste mensen (vooral mannen) die homosexualiteit eng vinden, zijn hypocriet genoeg om totaal geen problemen te hebben met een lesbisch stel.
Het staatshoofd is altijd de hoogste in rang.
De hoogste rang is koning, vandaar dat Maxima koningin kan worden, want dat is een rang lager.
Is het staatshoofd koningin wordt haar echtgenoot prins, en echtgenote prinses.
Dit zijn gewoon eeuwenoude regels van de adel die internationaal gehanteerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee want er mag in Nederlnad maar 1 koningin zijn. Dus haar vrouw word dan gemalin. Of ze zal prinses worden dat hangt er helemaal vanaf wat de politiek wil . Want ze zijn nu al bezig om van Maxima straks een prinses -gemalin te maken. Hoe dan ook ze zijn er daar in Den Haag voorlopig nog niet uit.