Mijn vader heeft een nederlandse auto, maar hij rijdt alleenmaar in italie, kan hij dan de wegenbelasting opschorten?

Hij belast immers niet de nederlandse wegen!

hij woont daar niet. ze zijn een jaar door europa aan het rijden om te kijken waar ze willen wonen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Als je niet op de weg komt, kun je je kenteken op laten schorsen. Alleen dan ben je geen wegenbelasting verschuldigd.

Aangezien het voor je vader op dit moment niet handig is om een Italiaans kenteken aan te vragen, en ze in Italië het ook niet gaaf vinden als je zonder geldig kenteken rondrijdt, zal hij gewoon wegenbelasting moeten blijven betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Op laten schorsen"... Ik bedoel natuurlijk 'laten schorsen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, het is zo simpel! Als hij daar nog niet ingeschreven heeft kan hij de auto ook niet in italie importeren en er moet ergens betaald worden, dus dan maar in nederland (voorlopig!)
Dank je..

Andere antwoorden (7)

Zou kunnen, maar hoe zal hij dat doen met APK en verzekering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag hij niet met een Nederlands kenteken in Italië rijden als hij daar woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij is niet beweerd dat hij er woont
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij woont daar niet. ze zijn een jaar door europa aan het rijden om te kijken waar ze willen wonen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O!
Ik weet niet hoe het in Italië zit, maar weet van Spanje dat je aar maximaal 3 maanden met een buitenlands kenteken mag rondrijden. Althans aaneengesloten. Je mag de auto wel voor langere tijd stallen als je bijvoorbeeld daar bent om te overwinteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heeft te maken met het feit dat je er max drie maanden mag verblijven zonder verblijfsvergunning en geldt in alle EU landen.
Blijf je langer, moet je een (voorlopige) verblijfsvergunning aanvragen met alle consequenties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het voorbeeld dat ik hier noem dateerd overigens van voor de EU begin jaren '80...
Hoe moeten ze weten dat hij de Nederlandse wegen niet belast? Dat kan iedereen wel zeggen.
En het is zijn keuze om met een Nederlands kenteken in het buitenland te gaan rijden.. dus tsja.. hij heeft geen been om op te staan lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij zijn wegenbelasting zou opschorten gaat hij niet hier rondrijden.. als hij dat wel zou doen riskeert hij grote boetes. We maken allemaal 'beloftes' die we niet na hoeven te komen, we 'beloven' niet hard te rijden, we 'beloven' netjes te stoppen voor een rood stoplicht etc. Je antwoord is dus met alle respect een onzin antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had de vraag ook een beetje verkeerd geïnterpreteerd en vind mijn antwoord bij deze dus ook redelijk onzinnig. Leuk dat je "met alle respect" erbij zet..:) Dat doe ik eigenlijk nooit, want dat is een soort vrijbrief om van alles over iemand te zeggen. En daar hou ik niet echt van. Als ik iets onzinnig vind, zeg ik het gewoon en dan neem ik de consequenties.
Als ik het me nog goed herinner, mag je max. 6 maanden in Italie rondrijden met nederlandse kentekenplaten, daarna moet je een verblijfsvergunning hebben en zal je ook van kentekenplaat moeten veranderen (kan bij Ufficio Pratica Auto). Is best wel een duur klusje en als je daarna weer terug gaat naar NL, heb je weer een probleem.

Maar als je een jaar door Europa rond rijdt, beperkt deze reis zich toch niet tot alleen maar Italie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt ze gaan door europa rijden, maar niet door nederland. Ze denken in italie te gaan wonen, maar wellicht wordt het ergens anders!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze in 1 jaar door verschillende landen heen gaan zijn er geen problemen, maar als ze besluiten definitief in het buitenland te vestigen, moet je als 1 van de eerste dingen je kentekenplaten laten veranderen. Persoonlijk zeg ik, verkoop je auto lekker in NL en koop een nieuwe (of 2dehands) in Italie of het andere land waar je wil gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@italklaas: je kunt zomaar niet in het buitenland een auto kopen als je geen ingezetene bent. Je moet er dus éérst ingeschreven staan voor je een auto op je naam kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@vandenprinsc
Ik bedoel wanneer ze de beslissing hebben gemaakt om definitief in Italie te gaan wonen. Als ik alles zo lees heeft het er grote schein van dat dat in de bedoeling ligt.
Als je eenmaal definitief naar Italie gaat, laat je je daar inschrijven als resident en zorgt die gemeente ervoor dat je wordt uitgeschreven in de gemeente van NL waar je als laatste woonde. Als je eenmaal de residentie heb, kun je net zoveel auto's in Italie kopen, als je wilt.
"Als u met uw voertuig tijdelijk geen gebruik maakt van de openbare weg, dan kunt u (de eigenaar/houder) de voertuigverplichtingen opschorten. Dat betekent dat u (indien van toepassing) niet aan de APK-plicht, verzekeringsplicht en motorrijtuigen-belasting hoeft te voldoen.

Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg komen."

Dat geldt dus OOK voor het buitenland.

Zie bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal je met een ned.kenteken gewoon aan de de Nederlands wetten en regels moeten houden,of je moet de wagen uitvoeren.Als je als geregistreerde eigenaar/houder uw voertuig wilt uitvoeren, moet je ervoor zorgen dat de registratie in Nederland wordt beëindigd. je kunt de registratie beëindigen door uw voertuig bij de RDW aan te melden voor uitvoer.

Voor het aanmelden van de uitvoer heb je nodig:

* Een geldig legitimatiebewijs
* Het Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs van het kentekenbewijs
* De kentekenplaten (-plaat) van uw voertuig