Hervormingen zijn politieke maatregels die verandering brengen mbt het leiden van het land. Een grote politieke hervorming is bijv de invoering der Staaten Generaal. Nu had niet alleen de Koning het voor het zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hervormingen worden in de politiek ook wel eens 'ombuigingen' genoemd! Een bepaald uitgavenpatroon wordt dan omgebogen. Dat kan omhoog, maar óók omlaag plaatsvinden. De laatste variant is momenteel actueel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hervormingen in de politiek zijn belangrijke veranderingen. Soms is het noodzakelijk om wetten aan te passen, omdat tijden veranderen, en ook de maatschappij verandert. Ook inzichten veranderen.

Onderwijshervormingen zijn noodzakelijk als blijkt dat het onderwijs niet goed is afgestemd op de eisen in de maatschappij, sociale hervormingen zijn soms nodig als blijkt dat ze ongewenste neveneffecten hebben, en hervormingen in de zorg zijn nodig als blijkt dat de zorg onbetaalbaar dreigt te worden.

Een belangrijke onderwijshervorming was b.v. de middenschool van minster van Kemenade een jaar of 30 jaar geleden. Toen die er eenmaal was volgde al snel weer een hervorming; weg met die middenschool. Dat noem je voortschrijdend inzicht. ;-)

Hieronder een paar voorbeelden:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3185042/2012/02/17/Hervorming-van-de-zorg-moet-je-niet-aan-beleggers-overlaten.dhtml

http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=19469&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=e33df02ee2d10dc0849672dc055424f0

https://www.sien.nl/news/item/146/hervorming-sociaal-stelsel