wat heeft depolitisering van doen met deliberatieve democratie; (staatkundige)democratie is toch per definitie politiek?

Toegevoegd na 18 uur:
wat is depolitisering? een definitie (niet per se de enige of echte) kun je afleiden uit de volgende omschrijving: onpolitieke democratie kijf je als public action' een andere plek vindt buiten de plekken waar politieke besluiten worden genomen volgens democratische procedures. of dit een gelukkige omschrijving is weet ik niet, Maar als bijvoorbeeld besloten wordt om de rente te verhogen of de pensioenen te verlagen zijn dat onpolitieke besluiten.

Toegevoegd na 18 uur:
wat is depolitisering? een definitie (niet per se de enige of echte) kun je afleiden uit de volgende omschrijving: onpolitieke democratie kijf je als public action' een andere plek vindt buiten de plekken waar politieke besluiten worden genomen volgens democratische procedures. of dit een gelukkige omschrijving is weet ik niet, Maar als bijvoorbeeld besloten wordt om de rente te verhogen of de pensioenen te verlagen zijn dat onpolitieke besluiten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Politiek kan je omschrijven als de collectieve besluitvorming rond de besteding van schaarse middelen. Ik noem dat hier even de "grote politiek".

Daarnaast heb je dan de "kleine politiek". Daarmee bedoel ik het politieke spel: het gebruiken van macht en invloed, het vooropstellen van partijbelangen, het sluiten van gelegenheidscoalities, het opportunistisch samenwerken met tegenstanders, het uitruilen van belangen ("als ik deze keer met jouw voorstel meestem, stem jij dan een volgende keer mee met mijn voorstel?"), enzovoort.

Ik kan me voorstellen dat er in een deliberatieve democratie weinig of geen sprake is van "kleine politiek". In een deliberatieve democratie wordt immers alleen een besluit genomen op basis van argumenten, niet als resultaat van een politiek spel. Er is dan dus sprake van depolitisering, de besluitvorming uit een politiek vlak halen.

Informatievergaring, overleg en de uitwisseling van argumenten staan centraal in een deliberatieve democratie. Betrokkenheid op het algemene belang en het verzekeren van een gelijke stem van alle deelnemers in het besluitvormingsproces zijn bij deliberatieve democratie centrale elementen, dit (soms) in tegenstelling tot de werkwijze in de praktijk van de "grote politiek" waarin regelmatig partijbelangen een (te) grote rol spelen.
Antoni