Een aantal samenwerkende studentenbelangrenorganisaties (ISO, LSVb en LKkV) hebben de Staat gedagvaard. Op de website van ISO (Zie bron) staat een document over de langstudeerdersboete en de stand van zaken. Relevant met betrekking tot je vraag:

"Daarom zijn de drie organisaties van plan om naar de rechter te stappen. Uit het ingewonnen advies bij advocatenbureau Stibbe blijkt dat het wetsvoorstel op meerdere gronden onrechtmatig is. Daarom hebben de studentenorganisaties de Staat gedagvaard. Op dit moment (6 februari 2012) is de verwachting dat de Staat medio februari reageert. Het is de inzet van de studentenorganisaties en de Staat om voor de start van het collegejaar 2012-2013 uitsluitsel te krijgen."

Dus de rechtszaak loopt nog niet - het hangt af van het antwoord van de Staat en de overwegingen van de studentenorganisaties of er een rechtszaak komt.

Toegevoegd na 1 dag:
Et voila:
http://www.oras.nl/2012update-rechtzaak-langstudeerboete?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=update-rechtzaak-langstudeerboete.

De rechtszaak begint 21 mei om 09.30u in Den Haag.