Is er bij de komende verkiezingen wel een meerderheids cabinet te vormen als we de peilingen mogen geloven?

Ik tel op PVV/VVD/CDA/TON 75 zetels. PVDA/CDA/D66/PvdD/GL/SP ook 75 zetels. Dit volgens de laatste peiling van Maurica de Hond.

Ik vergeet nog de CU en SGP, sorry.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verkiezingen zijn pas in 2011 en er kan in die tijd nog van alles gebeuren! Dus ik zou nu niet te veel gaan speculeren.

Het beste antwoord

Ik zet mijn geld in op CDA/VVD/PvdA/D66. Samen goed voor 86 zetels volgens de politieke barometer.

CDA doet het met iedereen. PvdA wordt misschien wat moeilijk om te rechtvaardigen als ze enorme zetelverlies lijden. VVD zou een nieuwe lijsttrekker kunnen gebruiken. D66 maakt wat mij betreft een enorme comeback. Pechthold is de enige in de kamer die met een beetje ruggengraat tegen Wilders zegt wat een onzin hij verkondigt.

Nee, de overige partijen zullen samen alles aan doen om te voorkomen dat Wilders in de regering komt te zitten. Volgens mij ziet de koningin dat ook niet zo zitten en zij is het die de formateur aanstelt. Alleen als Wilders de absolute meerderheid behaalt komt het zover en dat gebeurt in nog geen 1000 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zien we dan wel weer.
Ik denk echter dat het lastig word als de PVV de grootste partij word, aangezien geen partij met de PVV wil samenwerken, en de PVV ook met geen enkele partij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De PVV is bereid met elke partij samen te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet waar, ze hebben zowiezo gezegd dat ze niet met groenlinks willen samenwerken. Daarnaast willen ze ook niet met de andere partijen samenwerken, omdat die bijvoorbeeld mensen in de partij hebben met 2 paspoorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als de verkiezingen achter de rug zijn en er moet een formatie worden gevormd, binden ze wel in. Dat gaat altijd zo. En anders krijgen we hier wellicht ook belgische toestanden....
Ha, die Jjgjohn;

Maakt niet uit, de Broeders van het CDA zijn te allen tijde bereid met ongeacht welke partijencombinatie dan ook een coalitie aan te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de nieuwe coalitie wordt: CDA, D66, PvdA, GL. Samen in 2011 goed voor 79 zetels. Tussentijdse peilingen, zoals die van nu, zeggen mij niks. Ik vertrouw op mijn vooruitziende blik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij onderschat toch wel de relpubers die dan mogen stemmen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kom je op 75 zetels, net niet genoeg. Dan moeten ze maar de SP over de brug zien te krijgen, maar of dat het CDA wil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de politieke barometer gebruikt kom je op zelfs op 82 zetels. Maar daar heeft de PVDA nog 24 zetels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook nog zoiets als een minderheidsregering. Maar dan krijg je een situatie waarin de tweede kamer veel meer macht krijgt over het kabinet. Of er dan veel overblijf van zo'n regering laat zich raden.
Wat vind je van PVV/VVD/CDA/D66?
Dat geeft een ruime meerderheid.
Ik zie het CDA of D66 niet snel met de SP samenwerken. Ook het CDA - PvdD lijkt mij moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
D66 zal nooit samenwerken met de PVV zeggen ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jjgjohn Wou ik net zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou de PvdA niet met het CDA samenwerken, weet ik nog. Omdat deze beloften weinig zeggen na de verkiezingen, kijk ik liever naar de ideologische incompatibiliteiten.