Hoe moet ik de wet kennen?

In de wet staat dat elke Nederlander geacht wordt de wet te kennen. Alle wetboeken kopen en bestuderen? Iemand een slim idee?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Je zou natuurlijk onderstaande link kunnen bezoeken en letterlijk alles doorlezen en uit je hoofd leren

In het algemeen valt echter te zeggen wat sommigen hier al gezegd hebben, in het Engels zeggen ze: "Ignorance is no excuse for breaking the law". Het principe is dus dat je het feit dat je niet wist dat iets verboden was niet mag gebruiken als excuus voor het overtreden van de wet.

Ik denk dat in de praktijk niemand de (gehele) wet kent, dat is ook onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mischien uit nederland weggaan? Goeievraag trouwens...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, het is overal wat natuurlijk, dat weet ik wel. We hebben het relatief ontzettend goed in Nederland.
Emigreren is voor mij niet de oplossing, want in andere landen moet te ook de wet kennen en veel landen zijn corrupt.
Bovendien ligt het niet in mijn aard om problemen uit de weg te gaan.
Als je in situaties komt waar je de wet hoort te kennen dan staat het doorgaans aangegeven wat de wet is. Bijvoorbeeld dat je niet harder mag dan een bepaalde snelheid. Verder is het grootste gedeelte gebaseerd om normen waarden. Je kan als het goed is zelf bedenken dat het fout is om geweld te plegen, te stelen, iets te vernielen etc.
Als je dit inzicht niet hebt en het gaat een keer fout, hebben we daar in dit land ook iets heel moois voor en dat heet TBS.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is alleen omdat je dan niet als verdediging kan aanvoeren dat je niet wist dat het illegaal was om de dochter jarenlang in je kelder vast te houden tegen haar wil (om maar een gek voorbeeld te noemen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de gehele Nederlandse wet wilt kennen de kun je de komende jaren wel even vooruit. Het zijn (wat ik weet) maar 58 wetboeken, waarvan 8 het Burgerlijk Wetboek bevatten. En artikel 1 Burgerlijk Wetboek Boek 1 zegt dat inderdaad...

Maar ga eens bij jezelf na hoeveel artikelen je van de Grondwet kent? En dat zijn er maar 128, waarvan er maar 23 van toepassing zijn op de burger. Maar hoeveel verder dan je recht op vrije meningsuiting, je recht op vrije godsdienst en het feit dat je niet zomaar iemand mag beledigen kom je?

Even los hiervan is de Grondwet ook nog onderhevig aan die 58 wetboeken. En zelfs als je alle wetten begrijpend in je hoofd hebt gestampt. Dan moet je ook nog weten welke wetten je tegenover elkaar moet zetten om een zaak "wel of niet" te winnen...

Laat het kennen van de wet lekker over aan advocaten en rechters. Lijkt me veel verstandiger...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De regel dat iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, is al enige tijd geleden geschrapt. Geldt niet meer, dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wist ik nie. Heb je een bron?
Als we massaal de wet zouden kennen, zouden we allemaal advocaat en rechter zijn. In de praktijk is dit onmogelijk maar dit wordt zo gesteld omdat anders iedereen roept: dat wist ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Kweenie;

Het idee dat iedere Nederlander geacht wordt de wet te kennen is achterhaald en ook nooit letterlijk zo bedoeld. Beter is het te verlangen dat iedereen zich volgens de wet gedraagt; dus als je iets wilt doen waarvan je niet weet of het legaal is kun je dat achterwege laten, of uitzoeken wat de wet ervover zegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat je de wet moet kennen. Hoe? Ja, de wetboeken lezen, een studie volgen, etc.

Het word nog gekker:
Als jij een uitkering aanvraagd, zal je zelf moeten kijken waar je allemaal recht op heb. Want je bent Nederlander.

MAAR: als jij van buitenlandse afkomst bent, dan zal de medewerker (Sociale dienst) je helpen bij het invullen.

In de regel zal de allochtoon dus een hogere uitkering ontvangen dan jij als Nederlander.

Discriminatie?
Nee, want je word geacht als Nederlander de wet kennen.