Moet je ook betalen als je toch niet besluit te parkeren?

Stel je parkeert op een gracht in Amsterdam.
Wanneer je uit je auto stapt en naar de dichtstbijzijnde betaalautomaat loopt om te betalen, besluit je toch dat je beter ergens anders kan staan, of sporadisch ergens heen moet.
Moet je dan alsnog betalen?
Dit is mij namelijk vandaag overkomen. Ik parkeerde mijn auto, liep naar de betaalautomaat aan het einde van de straat en toen ik bij de automaat stond, werd ik gebeld met de vraag of ik wilde komen. Echter net op hetzelfde moment kwamen er twee parkeerwachters de straat in om de auto's te controleren. Ik kreeg dus een boete. Is dit nu ook terecht?
Volgens de 'vriendelijke' parkeerwachter kan ik niet bewijzen dat ik er niet al bijvoorbeeld een uur stond. Alleen als ik net een kaartje had gehaald zei hij dat ik dan kans van slagen had om een bezwaar te maken.
Hij kon (en wilde) het niet ter plekke ongedaan maken, maar zei dat ik schriftelijk bezwaar moest maken.
Of het mij zou lukken, betwiste hij.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik trouwens nog wel vergeten te zeggen, dat de dichstbijzijnde betaalautomaat defect was.
Ik moest dus iets verder lopen naar de volgende automaat om te betalen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik vrees dat je juridisch geen poot hebt om op te staan. In principe stond je op de parkeerplaats zonder kaartje, hoe kort dan ook. Dus dan staat de parkeerambtenaar in zijn recht, ook al voelt dat natuurlijk compleet anders.

Feitelijk stond je geparkeerd. Het is dus ook niet zo dat je bij de parkeerautomaat besloot om "toch maar niet te parkeren", maar je besloot om "toch maar niet te betalen", omdat je er veel korter zou parkeren dan je aanvankelijk van plan was. Wat ik overigens best begrijp en waarmee je je waarschijnlijk van geen kwaad bewust was. Je had echter ook kunnen kiezen voor de kortst mogelijke tijdeenheid voor het parkeren zoals dat ter plekke gold, en dat kunnen betalen. Ik begrijp wel dat het oneerlijk aanvoelt. Maar zodra je uitstapt op een parkeerplaats, heb je geparkeerd. Behalve als het gaat om direct laden en lossen, en dat was hier niet aan de orde. Als je had besloten om "toch maar niet te parkeren", had je je auto stilgezet op de parkeerplaats, eventueel de motor uitgezet, en daarna bijna direct weer gestart om weer weg te rijden. Nu je bent uitgestapt en naar de automaat bent gelopen, is er sprake geweest van parkeren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100