Waar gaat Amerika het geld voor het begrotingsplan vandaan halen?

Amirika heeft een begrotingsplan om de ecenomie te redden. Het kost alleen een "kleine" $3.500.000.000.000.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

(je zou ook zelf het plan even kunnen doorlezen, maar hier de samenvatting)

Amerika kan dit niet alleen: in bilateriaal overleg met diverse landen wordt overeengekomen dat er staatsobligaties verkocht worden. Schuldbewijs van Amerika waarvoor het liefst dollars worden betaald, anders tegen goud. Die toename van dollars vermindert de noodzaak om te drukken, de toename van goud staat toe dat er gedrukt mag worden. Natuurlijk worden de persen dan aangezet, maar daar is wel eerst iets aan voorafgegaan (behalve in Zimbabwe zet geen land zomaar de pers aan, namelijk)

Op deze wijze komt ongeveer 70% van het totaal benodigde geld binnen, de rest wordt via houtje-touwtje regelingen binnen het land met de private sector geregeld: ook leningen, maar tegen deelname in overheidsinvesteringen waardoor de overheid geplande uitgaven kan verminderen en dus weer dollars overhoudt.

Dus, dollars uit het buitenland halen, goud halen en bijdrukken, en besparen op overheidsuitgaven door van het bedrijfsleven te lenen.

Groet, PLR

PS. Ik lees in diverse antwoorden altijd "China". China lijkt iets groots te hebben, maar weinigen realiseren zich dat de hele Chinese economie niet veel groter is dan die van Duitsland, en hoewel het dollaroverschot op de balans heel aardig is, kan China echt niet eens 1 staat in Amerika op de been houden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat geld bestaat niet. De dollar wordt gewoon minder waard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lenen op de internationale geldmarkt: Voornamelijk uit China
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Amerika gaat energiezuinig worden, bant alle slurp-auto's uit het land, verhoging van de belastingen en de rest wordt op de een of andere manier wel doorberekend naar andere landen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Amerika leent heel veel geld, voornamelijk in het Midden Oosten, die daardoor afhankelijk zijn van de dollar en de olie niet in Euro's gaan rekenen. Het zal dus wel daar vandaan gaan komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lenen ze van de (private) Centrale bank.
Ooit moet dat geld terug betaald aan die bank met rente, en je begrijpt geleend geld terug betalen lukt nog wel. Alleen het geld wat als rente mee moet komen bij terugbetaling is nooit gemaakt en daardoor moet de regering weer geld lenen bij de Centrale bank. De betere tijden en crisissen zitten op zo'n manier in ons financiële gebakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit geld wordt simpelweg bijgedrukt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit jouw portemonnee, middels hogere (hypotheek)rentetarieven.