"De Staat Israel" is de officiele naam van het land.
>Israël, officieel de Staat Israël, (Hebreeuws: מדינת ישראל - Medinat Jisraël; Arabisch: دولة اسرائيل - Dawlat Israïl
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Israël is een belangrijk knooppunt voor de drie abrahamitische religies, te weten: Jodendom, Christendom en Islam.

Voor de joden is Israël het beloofde land van God (Kanaän). In het oude testament c.a. 3000 b.c.e. In de tijd van Mozes en de bevrijding van de joden uit de slavernij in Egypte is God een verbond aangegaan met het volk Israël. Hierop is de joodse claim op het land gebaseerd. Jeruzalem is voor de joden de heilige stad. Hier stond tot 70 c.e. de Tempel van God, waarin God zou wonen. Deze werd vernietigd door de Romeinen.

Voor moslims is Jeruzalem een heilige stad, omdat de profeet Mohammed op een vliegend paard vanuit Mekka naar Jeruzalem zou zijn gereisd en vanaf de Tempelberg naar de hemel zou zijn opgestegen. In 692 werd de rotskoepel moskee gebouwd op de tempelberg (de heiligste plaats voor de joden).

Voor christenen is Jeruzalem geen heilige plaats, wel een belangrijke. Het christendom is een voortvloeisel uit het jodendom, in die zin dat Jezus deel uitmaakte van het joodse volk. Christenen geloven in de God van het oude testament (de God van Israël, ook aangeduid als JHWH, deze naam wordt echter niet uitgesproken en is in de traditie vervangen door het woord HEER). Jezus voerde een belangrijk deel van Zijn bediening in Jeruzalem en dat is ook de plaats waar Hij is gekruisigd.

De christenen hebben tijdens de kruistochten in de 11e, 12e en 13e eeuw meermalen gepoogd Jeruzalem te heroveren op de moslims. In sommige gevallen is dit voor korte tijd geslaagd, maar de moslims hervatten uiteindelijk de macht in 1250 c.e. In de 16e eeuw werd Jeruzalem veroverd door de turken, tot in 1917 Britse heerschappij tot stand kwam.

Op 14 Mei 1948 werd de joodse staat Israël uitgeroepen en erkend door de verenigde naties, mede op grond van de verschrikkingen die de joden door hebben gemaakt tijdens de tweede wereldoorlog. De Palestijnen, een islamitisch volk, dat Israël voor die tijd bewoonde accepteerde de komst van de joodse staat niet, evenals de aangrenzende islamitisch landen. De Islamitische landen bundelden in 1967 hun krachten en vielen Israël binnen (de zesdaagse oorlog). Dit werd een grote nederlaag en Israël overwon (ze nam zelfs enkele gebieden van de aanvallende landen in).

Sindsdien zijn de spanningen in Israël meer dan eens hoog opgelopen. Dit speelt tot op de dag van vandaag en er is niemand met een gezond verstand die op korte termijn een oplossing ziet voor dit probleem.

Op dit moment bestaan er drie belangrijke heiligdommen van zowel joodse als islamtische zijde op de Tempelberg in Jeruzalem, te weten:
De rotskoepel moskee
De al-Aqsa moskee
De klaagmuur, een overblijfsel van de joodse Tempel.

Israël kan dus gezien worden als het brandpunt waar drie van de vijf grote religies samenkomen en strijden om het land (vnl. Jeruzalem). Dit is de reden waarom er zoveel aandacht voor is in de media.

(de geschiedens van Israël en Jeruzalem zijn veel uitvoeriger te beschrijven, echter het gaat mij er hier om een situatieschets te geven. Vandaar mijn selectieve benadering.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De reden dat Israel zo vaak wordt aangehaald als de 'staat Israel' is omdat er onderscheid wordt gemaakt tussen het volk Israel, van oudsher het tienstammenrijk en de huidige staat.

Verder dient te worden aangerekend dat de rechtvaardigheid van deze staat moet worden toegekend. Deze is niet vanzelfsprekend, maar is in 1948 opnieuw gesticht. Om dus recht te doen aan de situatie wordt vaak gesproken van de staat Israel