Kan een ander land zien dat je in het verleden een (wajong) uitkering hebt gehad in Nederland?

Bijvoorbeeld bij emigratie dat ze gegevens kunnen opvragen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is nogal wat gegevensuitwisseling tussen Nederland en het buitenland. Tav het Wajonginkomen is er het IBF (internationaal bureau fraudebestrijding) Zij doen onderzoek naar vermogen of inkomen in het buitenland.

Het IBF is onderdeel van de directie Handhaving van UWV en
is opgericht voor de bestrijding van grensoverschrijdende fraude op het gebied van de sociale verzekering en zekerheid. Het IBF is door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aangewezen als hét coördinatiepunt voor grensoverschrijdende uitwisseling van fraude-informatie.

Het IBF doet de onderzoeken niet zelf, maar coördineert deze voor haar opdrachtgevers. Opdrachtgevers van het IBF zijn bijvoorbeeld afdelingen van UWV zoals Handhaving en Uitkeren, de gemeenten, maar ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en socialezekerheidsinstanties in andere landen.

Leest u maar eens wat geschreven staat op bladzijde 6 van de brochure: inkomen en vermogen in het buitenland. Te ezen is hoe de informatie-uitwisseling tussen de diverse landen en Nederland plaatsvindt.
fisbel