Waarom is de ambtstermijn v.e. burgemeester 6 jr, terwijl de gemeenteraad voor 4 jr verkozen is? Heeft dat te maken met het Koninklijk Besluit (KB)?

Overal valt te lezen dat een burgemeester na afloop van een termijn van zes jaar, zij telkens weer voor zes jaar herbenoembaar zijn. Nergens kan ik vinden waar die 6 jaar nu vandaan komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Zo is dat in de wet geregeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mogelijk stamt dit uit de tijd dat de Fransen hun bestuurlijk model in Nederland hebben geintroduceerd (1795-1813), want ook daar is de ambtstermijn van een burgemeester 6 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En al weer een minkukel actief.
Rieneke1
12 jaar geleden
nee hoor sherpa, ik min niet zo vaak, en jou al helemaal niet.
maar "zo staat het in de wet" vond ik werkelijk een antwoord van niets.
de vraag is waarom het zo in de wet is gezet.
vandaar de min.
je toevoeging maakt je antwoord een stuk beter, dus sorry :)
Die 6 jaar komt uit artikel 61 van de de gemeentewet.

Maar waarom het bijvoorbeeld geen 4 jaar of 7 jaar 3 maanden en 19 dagen is mij onbekend