Hoe machtig is de VvE?

Stel je VvE heeft in de statuten gesteld dat je in je tuin geen huisjes hoger dan 2.40 mag hebben omwille van het uitzicht enz.

Nu wil je gaan uitbouwen in je eigen tuin. De VvE is in principe tegen, maar wat als je toch een bouwvergunning aanvraagt bij de gemeenten en hij wordt goedgekeurd.

Uiteraard houdend aan de wettelijke regels voor uitbouw.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De akte van splitsing welke wordt ingeschreven in de openbare registers moeten op grond van art 5:111 en 112 BW een reglement bevatten waarbij de VvE wordt opgericht en daarbij bijbehorende statuten van de VvE.

Op basis van art 5:112 BW kan het reglement een regeling omtrent gebruik, beheer en onderhoud van de privegedeelten bevatten (dus niet de statuten).
Artikel 5:126 zegt dat de VvE bevoegt is tot het beheer van de gezamelijke gedeelten.

Conclusie is dus dat bijvoorbeeld het trappenhuis (gezamelijk gedeelte) beheert worden door de VvE waarbij besluiten worden genomen in de VvE. Wat betreft de privegedeelten (je eigen tuin) moeten dergelijke regels in de statuten staan opgenomen. Deze statuten maken onderdeel uit van de akte van splitsing waardoor voor een dergelijk besluit medewerking van alle appartementseigenaren nodig is op basis van art 5:139 BW.

Je bent dus slechts gebonden hieraan indien de regels staan in het reglement. Staan deze regels er niet in dan kan de VvE je een dergelijke regeling niet opleggen, tenzij toestemming is gegeven door alle appartementseigenaren.