Heeft de gemeente Rotterdam ooit een boek met condoleanceteksten voor Fortuyn uitgegeven? Wat is de titel?

Op deze website http://www.nu.nl/algemeen/43464/bloemen-fortuyn-uitgestrooid-over-de-maas.html van 17 mei 2002 staat onder meer:

"De gemeente heeft de persoonlijke teksten die mensen achterlieten bij de bloemen en in de condoleanceregisters, verzameld om er een tijdsdocument van maken dat later voor het publiek verkrijgbaar is. Deze bloemlezing moet niet-politiek worden en gaat vooral over de emoties die loskwamen na de dood van Fortuyn."

Er waren toen dus plannen voor een boek, maar is dat boek ooit uitgegeven en hoe heet het? Is dit nog verkrijgbaar? Waar?

Antoni
9 jaar geleden
1.4K
anneliez
9 jaar geleden
gewoon mailtje naar de Gemeente sturen

Het beste antwoord

Nee.

De moord op Pim Fortuyn op 6 mei 2002 schokte de Nederlandse samenleving diep. De emoties die daardoor die dag en in de weken daarna loskwamen zijn door vele tienduizenden op schrift verwoord. Dit geschiedde via brieven en emails, in (on-line) condoleanceregisters, op kaartjes of via pamfletten, affiches, foto's, tekeningen en andere memorabilia.
Een groot deel van deze uitingen is door de autoriteiten verzameld en aan de familie Fortuyn overhandigd. Het is de schriftelijke neerslag en materiële uitdrukkingsvorm van de schok, de ontreddering, de rouw, de woede, het protest of het verdriet dat in de periode van ongeveer mei-juli 2002 in de Nederlandse samenleving tot uiting kwam. Een aantal van die brieven zijn hierin te lezen: http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet/file/edwinb/20050420/Brieven_PimF-BundelJolandaF.pdf

Het lag in de bedoeling om tot een boekuitgave van de teksten te komen. Maar vanwege het teruglopende animo daarvoor in de loop van 2003 zag de familie Fortuyn daar vanaf en stelde het bestand aan het Meertens Instituut ter beschikking.

De inhoud van de collectie is daar beschreven in een inventarislijst, aan de hand waarvan een indruk kan worden verkregen van de diversiteit van de inhoud van de documenten en objecten. In totaal omvat het bestand, dat nog nader toegankelijk zal worden gemaakt, zo'n 20 strekkende meter aan materiaal. Een selectie van ruim 100 stukken van de duizenden in het archief is hier via een slideshow te zien: http://www.meertens.knaw.nl/meertensnet/file/fortuyn_slides/fortuyn_slides.html
Amadea
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Veel dank voor je uitgebreide antwoord! De eerste link(met het overzicht van teksten) had ik overigens zelf al eerder gevonden, maar de tweede (met de foto's) nog niet. Dank daarvoor. Bijzonder om al deze dingen nu nog eens zo te kunnen bekijken.