Kan een politieke partij ook aan een extra zetel komen door geld?

Ik weet dat het een hele domme vraag is, maar ik weet het echt niet: Elke politieke partij kan aan extra geld komen door giften via hun website. Maar kunnen ze door dat gegeven geld ook aan een extra zetel komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Noepetote, aan wie zou een partij geld moeten betalen voor het verkrijgen van een extra zetel, als een partij dat zou willen doen?

Antwoorden (2)

Nee, gelukkig niet.

De zetelverdeling vindt helemaal aan de hand van de uitslag van de verkiezingen plaats. Ook de restzetels worden verdeeld via een vaste procedure.
Computoon
10 jaar geleden
Als een politieke partij over meer geld beschikt dan (een) andere politieke partij(en), kan de eerste meer promotie maken voor haar ideeën. Zo kan die partij bij verkiezingen meer stemmen en (dus) meer zetels krijgen, simpelweg omdat die partij bekender is dan de andere partij(en).

Een zetel kopen is illegaal. Dat is dus niet mogelijk zonder de wet te overtreden.
Antoni