Bestaat er een duidelijk organogram van het Nederandse bestuur?

Een hiërarchisch en complex gestructureerde mindmap op centraal en decentraal niveau, beginnend bij de Staten Generaal tot aan de burger. Het overzicht moet een duidelijk inzicht geven in de kernprocessen en verantwoordelijkheden van het Nederlandse orgaan.

Met o.a. de onderdelen:
-Wie is verantwoordelijk op een bepaalde positie in de ladder
- Wat zijn positiegerelateerde taken
- Welke schakels zijn afhankelijk van elkaar en hebben elkaars toestemming nodig voor handelingen
- Enzovoort...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit zou ik ook graag eens willen zien. Liefst zou ik zoiets op een 20 meter hoog doek willen ophangen in alle ministeries en grote gemeente- en provinciehuizen. De bezoeker zou dan met een kleine hoogwerker het in detail kunnen bekijken. Dan ook graag inclusief alle organisaties die op afstand van de overheid zijn gezet, maar wel overheidstaken uitvoeren.

Ik vrees dat er niemand is in Nederland die zo'n organogram kan maken. Als zoiets gemaakt wordt dan zou er een redactieteam continue aan het werk moeten zijn om 'm bij te werken. Er worden immers bijna dagelijks weer nieuwe samenwerkingen tussen lokale overheden afgesproken bijvoorbeeld (die dan ook evengoed weer horizontaal en vertikaal tegelijk zijn). Alle overheden zouden ook iets van een meldplicht voor het organogram moeten krijgen, anders is het nauwelijks te realiseren.

Ik weet zeker dat er minstens door de ambtenaren zelf veel belangstelling voor is! Met wie zit ik nou eigenlijk in een overleg? Wie is nou de opperbaas aan tafel? Aan wie moet er formeel verantwoordiging afgelegd worden?