Amalia, de oudste dochter. Maar waarschijnlijk zal Maxima de meeste taken op zich nemen ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Koningin Maxima heeft staatsrechtelijk gezien geen rol en zal deze ook nooit krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch zal Amalia direct koningin worden en zal een andere persoon uit het koningshuis als regent gaan fungeren, dit kan zelfs prinses Beatrix zijn, koningin Maxima mag dat niet daar ze niet van koninklijke bloede is.
Officieel zou het koningschap overgaan naar Alexander zijn oudste dochter. Amelia dus. Wel gaan ze kijken of iemand de taken van de koning(in) over kan nemen tot Amelia er klaar voor is. Ze is nu natuurlijk te jong.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Ze heet Catherina-Amalia.
In principe Amalia, maar de Staten-Generaal moeten nog besluiten wie wordt aangewezen als regent of regentes voor het geval ‘de Koning’ overlijdt voordat prinses Amalia meerderjarig is. Indien geen regent(es) is aangewezen op het moment dat het staatshoofd overlijdt, neemt de Raad van State tijdelijk het koninklijk gezag waar.
De meest waarschijnlijke kandidaten als regent zijn Koningin Maxima of Prins Constantijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prins Constantijn misschien wel, Maxima zeker niet.
Antoni
10 jaar geleden
Ja, in theorie zou Maxima misschien wel moeten kunnen, maar naar mijn idee staat het toch echt anders vermeld op de website http://www.koninklijkhuis.nl/nieuws/veelgestelde-vragen/ Zie ook het antwoord van C4th. Ik trek uit de teksten op die website de conclusie dat Maxima nooit staatshoofd of regentes zal worden, maar het is, wanneer het nodig is, aan de regering en het parlement om een regent(es) te kiezen.
"Komt in geval van vroegtijdig overlijden van de Koning zijn echtgenote automatisch op de troon?

Nee. Mocht de Koning onverhoopt vroegtijdig overlijden of niet in staat zijn om zijn ambt uit te voeren, dan gaat het ambt niet over op Koningin Máxima, maar op de wettige troonopvolger Prinses Catharina-Amalia. In geval van minderjarigheid van de wettige troonopvolger benoemt de wetgever ingevolgde de Grondwet een regent.
Tot er een regent benoemd is neemt de Raad van State het Koninklijk gezag waar."

http://www.koninklijkhuis.nl/nieuws/veelgestelde-vragen/

Gisteren hoorde ik op tv dat Constantijn de rol van Understudy heeft, dus waarschijnlijk wordt hij dan regent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat prins Constantijn vermoedelijk de taak van regentes op zich krijgt is het meest waarschijnlijk daar hij ook nog steeds rechten heeft op troonopvolging. Op het moment dat het gezin van Koning Willem - Alexander iets zou overkomen dan wordt prins Constantijn onze nieuwe koning. Echter kan ook prinses Beatrix ook nog als regentes benoemd worden. Pas als er absoluut geen troonopvolging is vanuit de familie van Oranje zelf (prins Constantijn weigert of kan het ook niet) kan koningin Maxima benoemd worden tot regentes (zie regentes Emma).
Antoni
10 jaar geleden
theodbn, in je reactie op het antwoord van MichaDutch schrijf je dat Máxima geen regentes mag worden, omdat zij niet van koninklijke bloede is. Nu schrijf je dat ze wèl benoemd kan worden. Ik begrijp het niet meer, en vermoed dat jij het eigenlijk ook allemaal niet zeker weet.