Waarom is er voor vandaag nooit getest met gevechtsvliegtuigen op Schiphol?

Zowel de luchtmacht als Schiphol bestaan al een tijdje, wat is de reden dat er nu in 2016 voor het eerst getest wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gok omdat Eindhoven binnenkort een tijdje dicht moet omdat de baan vervangen word
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Deaal : hebben we het over F16's of over militaire vliegtuigen zoals KDC-10 ? De eerste hebben Leeuwarden en Volkel als thuisbasis, de tweede vliegen vanaf Eindhoven Militair vliegveld.
Ik heb trouwens niet kunnen vinden dat er in Eindhoven een baan vervangen wordt
Bordensteker
8 jaar geleden
Eindhoven gaat deze zomer inderdaad twee weken dicht:
http://www.ed.nl/regio/eindhoven/eindhoven-airport-gaat-twee-weken-op-slot-video-1.5405653 Maar de fysieke transportactiviteiten zoals belading en starts en landingen zullen in die weken wel naar Melsbroek verplaatst worden. Dat is het militaire gedeelte van de Belgische nationale luchthaven bij Brussel. Met Melsbroek samenwerken wordt al veel langer gedaan; de coördinatie en het beheer van de transportvluchten van de Europese NAVO luchtmachten is al langere tijd gecentraliseerd op Eindhoven. Er is rond 2011 zelfs een tijd sprake van geweest dat de vluchten zelf voortaan vanuit en naar Brussel uitgevoerd zouden gaan worden. http://www.omroepbrabant.nl/?news/155352752/Toestellen+vliegbasis+Eindhoven+verdwijnen+naar+Belgi%C3%AB.aspx http://www.atcbox.com/forum/viewtopic.php?t=21802&p=296498 F-16’s zijn al vele jaren niet meer gestationeerd op Eindhoven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Bordensteker: bedankt voor je informatie. Maar dan gaat het alleen over de gewone vliegbasis Eindhoven, niet over de militaire basis, en al helemaal niet over F16's. Dat van Belgie wist ik trouwens ook niet.
Bordensteker
8 jaar geleden
Als *de* baan van Eindhoven dicht gaat, is er daar tijdelijk geen luchtverkeer meer, want het vliegveld heeft voor alle gebruikers samen slechts één baan. “Ook de baan van Eindhoven Airport gaat in 2016 een tijdje dicht voor groot onderhoud. Hier gaat het echter om de enige start en landingsbaan, waardoor het hele vliegveld tijdelijk gesloten wordt.”
http://spottersplatformschiphol.nl/groot-onderhoud-voor-buitenveldertbaan-in-2016/ Eindhoven is één (militair) vliegveld, een vliegbasis dus, met één baan voor het starten en landen door zowel de militairen als de burger-medegebruikers. Voor deze burgervliegtuigen is er, gescheiden van het militaire platform en bijbehorende gebouwen, wél een apart platform met een airport terminalgebouw. De enkele start- cq landingsbaan wordt echter zowel door militair als burgerluchtverkeer gebruikt, net als de diensten van luchtverkeersleiding en vliegveldbrandweer. De parallel aan de startbaan liggende taxibaan is smaller en alleen voor taxiënde vliegtuigen bedoeld en niet ingericht voor starten en landen; er zijn geen landingshulpmiddelen en de omgeving is voor dit doel niet voldoende vrij van obstakels.
Bordensteker
8 jaar geleden
Trouwens, de eerste bron die ik vermeldde in mijn eerste reactie hierboven, stelt al: “Het worden waarschijnlijk de twee rustigste weken ooit voor omwonenden van Eindhoven Airport: van 30 mei tot en met 15 juni 2016 gaat de luchthaven tijdelijk 'op slot'. Dat heeft alles te maken met de renovatie van de start- en landingsbaan.
_Twee weken is daardoor geen enkele vlucht mogelijk, óók geen militaire._”
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar vanaf Volkel blijven de F16's wel gewoon meermalen per dag vliegen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bedoel je: tijdens een baanrenovatie op Volkel? Daar hebben ze dan ook een echt als alternatieve start- en landingsbaan ingerichte parallelbaan. Minder breed, dus niet voor alles geschikt, maar wel voor de F-16’s.

Antwoorden (1)

De Luchtmacht zegt er zelf het volgende over:

“Hoe opereer je op Schiphol wanneer je door weersomstandigheden niet kunt landen op de militaire basis? Twee F-16-gevechtsvliegtuigen van Vliegbasis Leeuwarden trainden dat vandaag. Het duo landde op de nationale luchthaven, een van de uitwijkhavens voor militaire toestellen.

Dichte mist, zware sneeuwval of ernstige ijzel zijn soms redenen om uit te wijken. Het is dan ook belangrijk dat vliegers de procedures op Schiphol goed kennen. Daarom werden de toestellen er aan de grond gezet en stegen ze even later weer op richting Friese hoofdstad.”

Als je voor het eerst op een vliegveld komt waar je niet eerder geweest bent, is er altijd wat gewenning nodig omdat je ineens samen moet werken met de lokale burgerluchtverkeersleiding op de verkeerstoren en de verkeersleiders achter de radarbeeldschermen van de naderingsverkeersleiding. En de grondverkeersleiding. En de havendienst die alle autoverkeer op het luchthaventerrein regelt.

Het is enigszins te vergelijken met “thuiskomen” in een hotel in plaats van achter je eigen voordeur. De vliegers die er nu geweest zijn, kunnen de eerste ervaringen met hun collega’s delen, waardoor men in voorkomend geval niet als een kat in een vreemd pakhuis letterlijk of figuurlijk de weg kwijtraakt. En de mensen van het “hotel” kunnen omgekeerd ervaren wat het is om zulke bijzondere klanten op bezoek te hebben.

Zelf had ik ook een gevoel van waarom dit nu zo ineens “uit de lucht komt vallen”. Maar als je even terugdenkt aan de periode waarin onlangs het openbare leven in het noordoosten van Nederland zo goed als stil kwam te liggen, dan zou het zomaar kunnen dat die ervaring de mensen op Vliegbasis Leeuwarden aan het denken heeft gezet met betrekking tot de inzetbaarheid van hun vliegtuigen en personeel.

En nu Nederland dit halfjaar het voorzitterschap van de EU bekleedt, zou het eventueel ook nog kunnen dat Schiphol en/of Rotterdam The Hague Airport (dat onder Schiphol ressorteert) gebruikt gaat worden door “VIP-vliegtuigen” van delegaties van aan conferenties deelnemende landen. In het verleden was het militaire vliegveld Valkenburg (bij Leiden) vaak gastheer voor zulke vliegtuigen, maar dat vliegveld is al geruime tijd niet meer in militair gebruik. In geval van begeleiding door F-16’s kan het dan ook handig zijn dat de militairen en de burgers al eens ‘aan elkaar geroken hebben’.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Overigens is Schiphol in 1916 in eerste instantie opgezet als militair vliegveld, en dat is het tot 1926 gebleven, ook al was er vanaf 1919 sprake van toenemend medegebruik door de prille burgerluchtvaart.
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6202/het-ontstaan-van-de-nationale-luchthaven-schiphol.html
En ook aan het begin van de Tweede Wereldoorlog was er volop militaire aanwezigheid, waarbij de infrastructuur door de Duitsers tijdens de Bezetting flink is uitgebreid, met name ook door taxibanen langs verspreid in de omgeving liggende parkeerplaatsen voor de vele militaire vliegtuigen. Door de verspreide opstelling zijn ze niet zo gemakkelijk even snel allemaal te bombarderen of kapot te schieten. Zodoende was het ruimtebeslag door Schiphol toen al aanzienlijk. Verder kan hier nog vermeld worden dat de vliegtuigfabriek Fokker zowel vóór als na de oorlog uiteraard tal van militaire vliegtuigen gebouwd en testgevlogen heeft op Schiphol.
Op de eerste plaats moeten na de oorlog de eigen ontwerpen Fokker S-11 en S-14 (militaire lesvliegtuigen) en de militaire versies van o.a. Fokker F-27 (de Friendship / Troopship) en Fokker 50 / Fokker 60 genoemd worden. Daarnaast werd Fokker voor de NAVO één der hoofdaannemers om samen met andere luchtvaartfabrieken in binnen- en buitenland vele honderden straaljagers “in licentie” te bouwen (c.q. te assembleren uit elders gebouwde rompen, vleugels, en motoren). Ook die hebben dan ook op Schiphol hun eerste productietestvluchten gemaakt. Het betrof Gloster Meteors, Hawker Hunters, Lockheed F-104G Starfighters, en General Dynamics F-16’s.
Alleen waren dat dan eigenlijk allemaal productietestvluchten door burgertestvliegers met op dat moment nog niet aan een luchtmacht afgeleverde “militaire” vliegtuigen. De foto in de bron hieronder na een buiklanding van een Starfighter op Schiphol toont dan ook alvast een Duitse (militaire) registratie KG 180, waaraan echter het Duitse militaire nationaliteitskenmerk op dat moment nog ontbreekt.
http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2013/juli/Honderd-jaar-Nederlandse-Luchtmacht-geschiedenis-beelden.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk zeg je: er is nooit eerder getraind, omdat men daar tot kort geleden, nooit over nagedacht heeft. Dat men in Leeuwarden dus nog maar kort geleden is gaan nadenken?
Bordensteker
8 jaar geleden
“Dat heeft u mij niet zo horen zeggen!”
Iemand aan het denken zetten houdt, indien de erna volgende actie nieuw is, hoeft niet te betekenen dat zoiets niet al eerder overwogen is.
Maar het is wel voorstelbaar dat de omstandigheden een mooie aanleiding boden om steun uit de hogere bevelsorganen te krijgen voor reeds half uitgebroede ideeën.