Waarom is er voor vandaag nooit getest met gevechtsvliegtuigen op Schiphol?

Zowel de luchtmacht als Schiphol bestaan al een tijdje, wat is de reden dat er nu in 2016 voor het eerst getest wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

De Luchtmacht zegt er zelf het volgende over: “Hoe opereer je op Schiphol wanneer je door weersomstandigheden niet kunt landen op de militaire basis? Twee F-16-gevechtsvliegtuigen van Vliegbasis Leeuwarden trainden dat vandaag. Het duo landde op de nationale luchthaven, een van de uitwijkhavens voor militaire toestellen. Dichte mist, zware sneeuwval of ernstige ijzel zijn soms redenen om uit te wijken. Het is dan ook belangrijk dat vliegers de procedures op Schiphol goed kennen. Daarom werden de toestellen er aan de grond gezet en stegen ze even later weer op richting Friese hoofdstad.” Als je voor het eerst op een vliegveld komt waar je niet eerder geweest bent, is er altijd wat gewenning nodig omdat je ineens samen moet werken met de lokale burgerluchtverkeersleiding op de verkeerstoren en de verkeersleiders achter de radarbeeldschermen van de naderingsverkeersleiding. En de grondverkeersleiding. En de havendienst die alle autoverkeer op het luchthaventerrein regelt. Het is enigszins te vergelijken met “thuiskomen” in een hotel in plaats van achter je eigen voordeur. De vliegers die er nu geweest zijn, kunnen de eerste ervaringen met hun collega’s delen, waardoor men in voorkomend geval niet als een kat in een vreemd pakhuis letterlijk of figuurlijk de weg kwijtraakt. En de mensen van het “hotel” kunnen omgekeerd ervaren wat het is om zulke bijzondere klanten op bezoek te hebben. Zelf had ik ook een gevoel van waarom dit nu zo ineens “uit de lucht komt vallen”. Maar als je even terugdenkt aan de periode waarin onlangs het openbare leven in het noordoosten van Nederland zo goed als stil kwam te liggen, dan zou het zomaar kunnen dat die ervaring de mensen op Vliegbasis Leeuwarden aan het denken heeft gezet met betrekking tot de inzetbaarheid van hun vliegtuigen en personeel. En nu Nederland dit halfjaar het voorzitterschap van de EU bekleedt, zou het eventueel ook nog kunnen dat Schiphol en/of Rotterdam The Hague Airport (dat onder Schiphol ressorteert) gebruikt gaat worden door “VIP-vliegtuigen” van delegaties van aan conferenties deelnemende landen. In het verleden was het militaire vliegveld Valkenburg (bij Leiden) vaak gastheer voor zulke vliegtuigen, maar dat vliegveld is al geruime tijd niet meer in militair gebruik. In geval van begeleiding door F-16’s kan het dan ook handig zijn dat de militairen en de burgers al eens ‘aan elkaar geroken hebben’.

Bronnen:
https://www.defensie.nl/organisatie/luchtm...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100